Woensdag 01. 11. 2023 13
REGIO
literaire hoek
Het Theater der herinneringen
AUTO
Het Theater der herinneringen van
Heerlenaar Peter Lenssen is de
schurende titel van diens jongste
roman. De hoofdpersoon Meryem
zoekt in de Vlaamse Westhoek,
waar elke vierkante meter grond
stille getuige is van het bloedige drama
van 1914-1918, naar antwoorden
op vragen over Peter, de gesneuvelde
zoon van Käthe Kollwitz. Verhalen,
onverwachte ontmoetingen,
foto’s, bezoeken aan musea en militaire
begraafplaatsen trekken Meryem
bijna letterlijk WO I in. Door
haar intense belangstelling voor het
leven en werk, de gedachten- en gevoelswereld
van moeder Kollwitz
wordt Meryem ook haast lijfelijk
WO II in gezogen. Op de achtergrond
spelen hedendaagse vluchtelingenproblematiek,
vreemdelingenhaat
en opkomend nationalisme:
voedingsbodems voor een
dreigende WO III.
Onmachtig verdriet
De Duitse grafische kunstenares en
beeldhouwster Käthe Kollwitz
(1867 - 1945) is met haar opvattingen
over kunst, politiek en maatschappij
haar tijd vooruit. Peter is net als
zijn ouders fel gekant tegen het oude
regime dat een klassenmaatschappij
in stand houdt. Wat bezielt hem
zich desondanks met een stel vrienden
vrijwillig aan te melden bij het
Duitse leger? Hij is de eerste van het
groepje die sneuvelt. Zijn ouders
zijn ontroostbaar, ook omdat hun
oudste, dienstplichtige zoon al in
het leger moet. Om haar onmachtige
verdriet te temperen maakt Käthe
Kollwitz twee beelden van een
treurend ouderpaar, een moeizaam
scheppingsproces van vele jaren vol
tegenspoed. Deze beroemde beelden
op het oorlogskerkhof van Vladslo
(B), zijn het uiteindelijke doel
van Meryems zoektocht.
Als ze weer thuis is, krijgt Meryem
bericht uit Berlijn dat haar vader in
coma ligt en in een ziekenhuis is opgenomen.
Haar moeder is al overleden.
Ze keert terug naar de stad
waar ze als kind met haar ouders
vanuit Istanbul naartoe is gevlucht.
Met een hoofd vol vragen, onvoorbereid,
door de omstandigheden gedwongen,
gaat ze op zoek naar een
deel van haar verleden en dat van
haar ouders, waar ze eigenlijk niets
vanaf weet. Ze heeft er zelfs nooit
naar gevraagd, er nooit echt over
nagedacht. Dat vervult haar met
schaamte en wroeging, nu ze zich
realiseert hoezeer ze haar ouders
teleurgesteld heeft. Op zoek naar
antwoorden snuffelt ze rond in de
boekenkasten van haar vader,
opent een doos met documenten.
Zo vindt ze, feiten en veronderstellingen
combinerend, een antwoord
op de vragen rond het plotselinge
vertrek van het gezin uit Istanbul en
het verbroken contact met de achtergebleven
familie.
Anti-oorlogsroman
Peter Lenssen neemt de lezer onweerstaanbaar
mee in Meryems gedachtenuniversum.
Hij formuleert
haar gevoelens, observaties en herinneringen
met grote precisie en
een bewonderenswaardig inlevingsvermogen.
Zijn weergave van
historische feiten is geen doel, maar
een excellent middel om in woorden
een waarachtige Meryem te creëren,
zoals haar idool Käthe Kollwitz
die ook in steen geschapen zou kunnen
hebben. Onlangs kondigde de
auteur aan een anti-oorlogsroman
te willen schrijven. Wat mij betreft is
hij daarin al cum laude geslaagd met
Het theater der herinneringen.
Wurgend mooie literatuur.
‘Het Theater der herinneringen’, Peter Lenssen,
In de Knipscheer, Haarlem 2023.
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Frits Criens over het
nieuwe boek van Peter Lenssen.
Peter Lenssen.
Foto Privéarchief
DOOR FRITS CRIENS
Autotest
Nieuwe Renault Espace is geen familie van...
kans om daarbij in de buurt te komen,
heb je in de stad, waar de aandrijflijn
de verbrandingsmotor zoveel mogelijk
uitgeschakeld laat. Op langere ritten
toont de Espace zich een comfortabele,
weinig enthousiasmerende
reisauto. Het rijgedrag van de grote
Renault laat zich het beste omschrijven
met de muziekterm middle of the
road: degelijk, doorsnee en geen moment
discutabel. Een beetje zoals de
hele auto is, eigenlijk.
Eindoordeel
De zoveelste zevenzits-SUV in zijn
segment. Fijne en ruime reis-SUV
met een tweede zitrij voor kinderen
en kleine volwassenen. Blinkt nergens
echt in uit.
SPECIFICATIES
Renault Espace E-Tech Hybrid 200
Prijs: € 46.830,-
Topsnelheid: 175 km/h
Acc. 0-100 km/h: 8,8 s
WLTP-verbruik gem.: 4,7 l/100 km
CO2-emissie: 104 g/km
Accucapaciteit: 2,0 kWh
Motoren: 3-in-lijn, 1.199 cc, twee elektromotoren
Max. vermogen: 130 pk (96 kW)/
4.500 rpm
Max. koppel: 205 Nm/1.750 rpm
Max. systeemverm.: 200 pk (147 kW)
Max. systeemkoppel: 205 Nm
1.700 liter naar zo’n 1.800 liter. Voor
de derde zitrij rekent Renault geen
meerprijs. Beide Espace-versies zijn
er dus vanaf 46.830 euro. In de standaarduitrusting
zitten een 12,3-inch
digitale cockpit, een 12-inch infotainmentscherm
met Apple CarPlay en
Android Auto, elektrisch bedienbare
ramen, led-koplampen, airco, een
draadloze telefoonlader en meer.
Boven het instapniveau, Techno geheten,
staan de sportief ogende Esprit
Alpine en de luxe Iconic. Allebei
zijn geschoeid op 20-inch lichtmetaal
en standaard voorzien van het zogeheten
4Control-systeem van Renault.
Met andere woorden, ze hebben
een mee- en tegensturende achteras,
voor een zo klein mogelijke
draaicirkel in de stad en een zo groot
mogelijke stabiliteit op de snelweg.
De werking ervan kan naar eigen
smaak worden aangepast.
De Espace is er alleen als E-Tech Hybrid
met 200 pk. De aandrijflijn bestaat
uit een 1,2-liter driecilinder turbomotor
met 130 pk en twee elektromotoren.
Eentje fungeert als
geïntegreerde startmotor/generator,
de andere is 68 pk sterk en gekoppeld
aan een 2 kW-batterij. In theorie zou
de Espace goed moeten zijn voor een
benzineverbruik van 1 op 21 en een actieradius
van 1.100 kilometer.
Ietwat controversieel is de multimodale
transmissie van de Espace. Het
is een automaat zónder koppeling,
met twee verzetten voor de elektromotor
en vier voor de benzinekrachtbron.
In andere Renault-modellen is
deze bak geen toonbeeld van verfijning.
De meeste kinderziektes zijn eruit,
beweert Renault, en dat merkten
we onderweg. Toch wisselt de Renault
nog steeds niet onmerkbaar genoeg
tussen elektro- en verbrandingsmotor.
Daarbij zullen sportievere
rijders merken dat de Espace vaak
nét te laat is met het bijschakelen van
de driecilinder voorin. De mate van
remregeneratie is in te stellen met
flippers achter het stuur. Renault
geeft voor de Espace een WLTP-verbruik
van 1 op 21,2 op. De grootste
Renault
Espace.
Foto Greg
De Renault Espace verandert van
trendsetter in trendvolger. Niemand
koopt nog MPV’s, dus is het
na veertig jaar gedaan met de
pionier van het genre. ‘Espace’ is
nu een naamplaatje, op een
verlengde Renault Austral.
Door Remco Slump
In vergelijking met die vijfzits SUV
Austral is de Espace 21 centimeter
langer en heeft hij een 7 centimeter
grotere wielbasis. Dat alles om plek te
kunnen bieden aan een extra zitrij helemaal
achterin. Optioneel biedt de
grote Renault plek aan zeven inzittenden.
Stel je daar niet te veel van
voor, want op de aanvullende stoeltjes
is hooguit plek voor een stel kinderen
of twee keer een Roel van Velzen.
De hoofdruimte is beperkt. De
beenruimte kan worden vergroot
door de tweede zitrij naar voren te
schuiven.
In de bagageruimte van de zevenzits
Espace is plek voor 159 liter. De achterste
zitjes zijn eenvoudig neer te
klappen, waardoor de inhoud van de
kofferbak van 477 naar 677 liter vergroot
wordt (afhankelijk van de positie
van de achterbank). Met enkel de
voorste stoelen overeind ontstaat er
een waar vrachtruim. Bestel je de Espace
met vijf zitplaatsen, dan gaat het
maximale laadvolume van meer dan
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto