Nieuwsbrief amateurvoetbal!
Altijd op de hoogte van het Limburgse amateurvoetbal? Schrijf je dan
nu in voor onze nieuwsbrief op vrijdag en zondag. Zie www.limburger.nl
Woensdag 22. 11. 2023 AMATEURVOETBAL 13
Regio
Vanaf
de velden...
In deze rubriek kort nieuws vanaf
de velden. Op zoek naar een nieuwe
grensrechter? Een trouw lid
gehuldigd? Een ander nieuwtje
delen? Laat het weten via:
zuid@delimburger.nl.
* FC Landgraaf heeft tijdens de jubilarissenavond
heel wat trouwe leden
in het zonnetje gezet. Het gaat
om Frans Schmitz (60 jaar lid),
Joep Zenden, Ger Reumkens en
Wiel Voorpijl (50 jaar lid), Tilla Frolichs,
Frank Gubbels en Kevin Roeleveld
(40 jaar lid) en Yorrick Janssen,
Patrick Mevissen, Lars Feiter,
Jordy Horsch, Eric Janssen, Wiel
Nelis, Pascal Reintjens, Guido Sobol,
Rico Doek, Harry Leunessen en
Hanny Op de Beke (25 jaar lid).
* De omgeving en de parkeerplaatsen
bij Sportpark Strijthagen worden
gerenoveerd en dat heeft gevolgen
voor de hoeveelheid parkeerplekken.
‘Parkeren kan ook op de
Strijthagerweg, het sportpark is
dan te voet via de brug te bereiken.
Ook kan er bij grotere evenementen
gebruik gemaakt worden van het
voormalige Autokino (naast Megaland)’,
meldt de club.
* Ruim 40 jassen heeft RKSV Minor
afgeleverd bij de gemeente Beekdaelen.
In oktober konden in de kantine
van de club uit Nuth (winter)jassen
ingeleverd worden in het kader
van de actie ‘Doneer een jas, verwarm
een hart’.
AUTO
Een mooie erkenning voor Ben
Hanssen. Bij de Scheidsrechter van
het Jaar- verkiezing is hij in de
categorie ‘ongediplomeerde
scheidsrechters’ uitgeroepen tot
provinciaal winnaar. „Ik fluit soms
wel zeven duels per weekend.”
Door Jacey zelissen
Autotest
Elektrisch voor iedereen: Honda e:Ny1
de ‘gasrespons’ wat scherper in
Sport. De Honda voelt in elke rijstand
ook vlot genoeg aan.
Zijn grootste handicaps zijn de stevige
prijs van 48.750 euro en de grote en
diverse concurrentie van alle mogelijke
merken, variërend van de Renault
Mégane E-Tech Electric en
Volkswagen ID.4 tot de Jeep Avenger
en Peugeot e-2008. Het is dus weer
een traditionele Honda: een goede
auto, maar te duur als je kijkt naar
zijn prijs en concurrentie.
Eindoordeel
Bovengemiddeld ruime B-segment
SUV. Trendvolger, lage laadsnelheid
verdere redelijke prestaties. Te hoge
prijs voornaamste handicap.
SPECIFICATIES
Honda e:Ny1
Prijs: 48.750,- euro
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0-100 km/h: 7,6 s
WLTP-verbruik gem.: 18,2 kW/100 km
Accutype: li-ion
Accucapaciteit net./br.: 62/68,8 kWh
WLTP-actieradius: 412 km
AC/DC-laden: 11/78 kW
Motor: elektrisch, synchroonmotor.
perm. magneet
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Aandrijving: voorwielen
laag geplaatst accupakket met een
capaciteit van 78,8 kWh. Daarmee
moet de Honda maximaal 412 kilometer
WLTP op een acculading kunnen
afleggen. Het gemiddelde verbruik
ligt op 18,2 kWh/100 kilometer. Tijdens
onze test bleek dat gemakkelijk
haalbaar.
De Honda e:Ny1 heeft nog meer sterke
punten, want hij is voor een B-segment
SUV bovengemiddeld ruim, zeker
achterin. Daar kun je ook als 1,90
meter lang mens goed zitten. De zitpositie
is goed, maar je zit meer op de
stoelen dan erin en het zitvlak zou wel
wat langer mogen zijn. Het digitale
dashboard met een groot, rechtopstaand
centraal scherm is heel overzichtelijk
ingedeeld in drie apart omlijnde
secties. Zo zie je bovenin de navigatie,
daaronder de audio en helemaal
onderaan de airco-bediening.
De bouwkwaliteit is van een hoge
kwaliteit, maar sommige materialen
zijn van harde plastics en een in het
oog springende rand die de harde
toplaag van het dashboard begrenst,
vertoonde nu al veel krassen. Het interieur
is verder behoorlijk praktisch
met voldoende opbergruimte.
Kijken we naar de prestaties, dan
zien we geen baanbrekende actieradius
en ook geen laadsnelheids
records. Dat de topsnelheid slechts
160 km/h is, kunnen we kwalificeren
als het nieuwe normaal en met de
Honda e:Ny1.
Foto Honda
standaardsprinttijd van 7,6 seconden
kon je toen, maar ook nu nog, voor de
dag komen. Kijken we naar de praktische
cijfers waarmee we bijvoorbeeld
de bagageruimte kwantificeren, dan
zien we dat de nieuwe Honda redelijk
presteert met een minimale inhoud
van 361 liter en een maximumcapaciteit
van 1.176 liters. De SUV weegt
leeg 1.730 kg; daarmee behoort hij tot
de lichtere auto’s in dit segment.
De Honda voelt nog lichter aan dan
hij daadwerkelijk is. De rijeigenschappen
zijn tevredenstellend en
vooral comfortabel. Je kunt drie rijstanden
kiezen, maar dat verandert
niets aan de demping. Wel neemt de
stuurbekrachtiging iets af en wordt
Na de vrolijk vormgegeven Honda e
vond Honda het tijd voor zijn
tweede EV. We reden in Noorwegen
met de Honda, waarvoor je op
spraakles moet om zijn naam te
kunnen uitspreken, de e:Ny1.
Door Jaco Bijlsma
De Honda e:Ny1 (e-anyone) heeft een
lengte van 4,38 meter en een wielbasis
van 2,60 meter. Dat zijn flinke afmetingen,
zodat hij tot de grotere
auto’s in het B-segment behoort, zowel
qua exterieur- als interieurmaten.
De compacte SUV lijkt als twee
druppels water op de auto waarmee
hij veel techniek deelt, de Honda
HR-V. Het design is zeer volwassen en
rustig van lijn, een tikje saai, maar
daardoor waarschijnlijk ook tijdloos.
Het grootste verschil is dat de HR-V
een hybride-aandrijflijn heeft en de
e:Ny1 een elektrische. Aan de buitenkant
herken je hem aan de anders gestileerde
neus. Deze is dicht en gestroomlijnder.
Hij heeft geen grille,
maar een luik waarachter de laadopening
schuilgaat. Onder de motorkap
geen extra bagageruimte, maar
ruimte boordevol elektrotechniek.
Voor de e:Ny1 koos men een ‘gewone’
configuratie van de elektrische aandrijflijn.
Een elektromotor van 204
pk en 310 Nm drijft de voorwielen aan
en haalt zijn kracht uit een opvallend
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Regio
Mooie prijs voor arbiter Ben Hanssen
Iedereen die ook maar enige connectie
heeft met het amateurvoetbal
in de regio Zuid-Limburg, heeft
waarschijnlijk ooit wel eens met
scheidsrechter Ben Hanssen te maken
gehad. „Ik fluit bij bijna elke vereniging
in deze regio, soms tot wel
zeven wedstrijden per weekend”,
licht Maastrichtenaar Hanssen
(55), die bijna twintig jaar geleden
met fluiten begon, toe.
Ben Hanssen is geen KNVBscheidsrechter,
maar een ‘vereniging
scheidsrechter’. „Dat betekent
niet dat ik maar bij één vereniging
actief ben, maar dat ik voor wedstrijden
word ingezet waarvoor de
KNVB geen scheidsrechter aanstelt.
En dat kan overal in de regio
zijn.” Daarom vindt Hanssen de gekozen
termen bij de verkiezing misleidend.
„Ik ben nu in de categorie
ongediplomeerd geplaatst, maar ik
heb wel degelijk een scheidsrechter
diploma. Ze hadden er in mijn optiek
beter ‘KNVB scheidsrechter’
en ‘vereniging scheidsrechter’ van
kunnen maken, om het verschil beter
weer te geven.”
Ondanks de positieve reacties die
Hanssen vaak krijgt, kwam de nominatie
voor de verkiezing toch als
een verassing. „Ik kende de verkiezing
wel van andere jaren, maar was
overrompeld toen ik een e-mail vanuit
de organisatie had ontvangen
dat ik zelf genomineerd was. Vanaf
dat moment ben ik stemmen gaan
verzamelen om uiteindelijk deze
prijs te winnen.” Na deze provinciale
prijs, denkt Hanssen stiekem nog
aan meer. „Ik vind het leuk dat er
door deze prijs meer aandacht komt
voor de scheidsrechter in het algemeen.
Ik hoop ook dat ik uiteindelijk
op 6 januari verkozen wordt tot
Scheidsrechter van het Jaar. Kan ik
het vak nog meer onder de aandacht
brengen.”
Met Taha Bouders, de scheidsrechter
die de verkiezing won in de categorie
‘gediplomeerd’, heeft Hanssen
dit jaar nog het veld gedeeld in
de oefenwedstrijd tussen MVV en
Geusselt Sport. „Bij dat soort wedstrijden
ben ik niet vaak betrokken;
het was een mooie ervaring die ik
niet snel zal vergeten.”
Over stoppen wil de prijswinnende
scheidsrechter het nog lang niet
hebben. „Zolang ik het fysiek aankan
en ik er plezier in heb, blijf ik
doorgaan.”
Scheidsrechter
Ben Hanssen.
Foto PRIVÉ