Nieuwsbrief amateurvoetbal!
Altijd op de hoogte van het Limburgse amateurvoetbal? Schrijf je dan
nu in voor onze nieuwsbrief op vrijdag en zondag. Zie www.limburger.nl
Woensdag 29. 11. 2023 AMATEURVOETBAL 13
AUTO
Regio
Vanaf
de velden...
In deze rubriek kort nieuws vanaf
de velden. Op zoek naar een nieuwe
grensrechter? Een trouw lid
gehuldigd? Een ander nieuwtje
delen? Laat het weten via:
zuid@delimburger.nl.
* Trainer Elmar Choinowski stopt
na dit seizoen bij de Kerkraadse derdeklasser
LHC. Het bestuur van
LHC heeft een grondige evaluatie
gehouden met betrekking tot de
prestaties van het eerste elftal, dat
thans voorlaatste staat in 3A. Zondag
werd ook van Weltania verloren
(4-1). Na beraad is besloten om het
contract van de hoofdtrainer niet te
verlengen. Aan de samenwerking
met LHC komt na drie jaar na deze
voetbaljaargang een einde. Ook het
contract van Choinowski’s assistent
Bjørn van Haaren zal niet worden
verlengd.
* Ook dit jaar een EHC Darts Open
tussen Kerstmis en Nieuwjaar, en
wel op vrijdag 29 december. Meer
info op de Facebookpagina van de
Hoensbroekse club.
* De inschrijving voor deelname
aan de Abdijcross is inmiddels geopend.
De officiële inschrijving sluit
14 januari. Aanmelden kan via
www.inschrijven.nl en is voor 1 januari
iets goedkoper. De Abdijcross
staat in het weekend van zaterdag
20 en zondag 21 januari voor de
58ste keer op het programma.
breken van een directe verbinding
met de voorwielen toch voldoende.
Door deze bijzondere focus op sturen
ervaar je de auto ook als wat sportiever.
De besturing is serieus goed, al
blijft het wel een SUV die bijna 2,3 ton
weegt. Het is vooral een elektrische
allrounder die redelijk goed presteert
en daar hoort een caravannetje
van maximaal 750 kg trekken ook bij.
Eindoordeel
Goede EV SUV met mooie innovatieve
techniek. Bijzondere besturing
nog niet perfect maar werkt goed samen
met 4WD.
SPECIFICATIES
Lexus RZ 450e
Prijs: € 67.495 ,--
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,3 s
Gem. WLTP-verbruik: 16,8-18,7 kW/
100 km
Accucapaciteit br./net.: 71,4 kWh/
64 kWh
WLTP-actieradius: 395-440 km
AC/DC-laden: 11 kW/150 kW
Motor: twee synchroonmotoren
met perm. magneet
Max. systeemverm: 313 pk (230 kW)
Max. koppel: 435 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
In de derde klasse B staan zondag
twee nieuwelingen en tevens
streekgenoten tegenover elkaar.
Vaesrade bivakkeert net onder de
top, Schinveld vertoeft nog in de
onderste regionen, maar hoopt
daar snel weg te komen.
Door Willy Wingen
Ook Lars Keulen van Vaesrade
kijkt uit naar de komende
derby tegen Schinveld.
Archieffoto bas quaedvlieg
Autotest
Lexus RZ 450e is serieus goed
tijktest in de heuvels rond Aix-en-
Provence dat ook?
Deze Lexus heeft 313 pk oftewel 230
kW en dat royale vermogen is verdeeld
over twee motoren: in de voorste
e-axle zit een 204 pk (150 kW)
sterke elektromotor, in de achterste
is een exemplaar van 109 pk (80 kW)
geïntegreerd. Het li-ionpakket heeft
een bruto capaciteit van 71,4 kWh en
een netto capaciteit van 64 kWh. Kies
je voor 18 inch wielen dan kom je 35
kilometer verder dan met 20-inch
exemplaren waarmee je maximaal
395 kilometer haalt. Het verbruik van
16,8 kWh is voor een SUV van dit formaat
best goed te noemen. Laden kan
met de 11 kW-boordlader, snelladen
moet tot 80 procent in een halfuur
kunnen met een maximale laadsnelheid
van 150 kW.
De RZ is 4,80 meter lang. Dat is iets
langer dan de bZ4x, maar de wielbasis
is met 2,85 meter hetzelfde. Verder
is het een echte Lexus met veel
luxe en uitrusting en hier en daar een
nieuwigheid. De Japanners introduceren
een straalkachelsysteem dat
een flinke energiebesparing zou moeten
opleveren ten opzichte van een
conventionele warmwaterverwarming.
Een elektronisch dimbaar panoramadak
is al eerder vertoond,
maar voor deze Lexus een nieuwtje
net als de e-latch beveiliging, die ook
op de Toyota zit en voorkomt dat je de
deur opent als er een fietser nadert.
De zitpositie is zoals je die van een
moderne SUV verwacht: hoger dan
in een hatchback, maar minder op de
bok dan in een echte terreinauto. Qua
ruimteaanbod is de cabine zowel
voor als achter redelijk. Het leer aan
boord is mooi verwerkt en ook de rest
van de afwerking is van hoog niveau.
Het goede nieuws is dat zo’n vliegtuigstuur
werkt, niet alleen als je op
laag tempo voorzichtig verkennend
stuurt, maar zelfs op uitdagende en
krappe, bochtige, Franse bergwegen.
Insturen en weer uitsturen wordt een
heel gericht spel. De besturing voelde
bovendien behoorlijk natuurlijk aan
en feedback krijg je ondanks het ont-
Lexus RZ 450e.
Foto Lexus
Wat maakt deze Lexus RZ 450e
anders dan al die andere volledig
elektrische SUV’s? Zijn platform
en een groot deel van de techniek
niet, want die deelt hij met zijn
concerngenoten Toyota bZ4X en
Subaru Solterra. Maar er zijn wel
degelijk flinke verschillen, waaronder
een opzienbarende.
Door Jaco Bijlsma
Deze Lexus RZ 450e heeft geen
stuurwiel meer, maar een yoke, Engels
voor stuurknuppel. Zo’n heel
klein volledig afgeplat stuurtje, dat
we ook wel kennen uit de autosport.
Maar wat moet je daarmee in een
normale auto, laat staan in elektrische
SUV zonder echte sportpretenties?
Vooral je technische kunnen benadrukken
en laten zien dat je innovatief
bent. Dit systeem is steer-bywire
en heeft geen mechanische
verbinding tussen het stuur en de
wielen. Zie de yoke maar als een
draaiknop waarmee je de elektromotor
op de tandheugel van de stuurinstallatie
commando’s geeft. Lexus
prijst het systeem vooral aan als een
feature die het stuurgemak verhoogt.
Je kunt door de variabele overbrenging
je handen in positie houden, vandaar
de benaming One Grip Motion.
Dat klinkt niet alleen gemakkelijk,
maar ook veilig. Bevestigt de prak-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
VOORUITBLIK AMATEURVOETBAL PARKSTAD LIMBURG
Eindelijk clash tussen streekgenoten
Afgelopen zondag haalde het duel
tussen SC Irene en Vaesrade het
einde niet, nadat arbiter Heino Heijmans
de ploegen na een rode kaart
voor de thuisclub en een opstootje
voortijdig naar de douche had gestuurd.
Of dit impact heeft op de
voorbereiding van het duel tegen
Schinveld? „Absoluut niet”, reageerde
trainer Kevin Stawenga.
„We merken dat we op dit niveau
aardig mee kunnen, maar wil je tegen
Schinveld een goed resultaat
boeken, zul je toch ook nu maximaal
moeten presteren. Eerste doel is
nog steeds ons definitief veilig te
spelen.” Schinveld-coach Maurice
van Woerkum is blij dat er eindelijk
weer eens duel tussen streekgenoten
plaatsvindt. Met Geleen Zuid,
RKFC, DVO en Spaubeek bestaat
het contingent Zuid-Limburgse
ploegen in 3B uit slechts zes teams.
„Langzaam maar zeker sprokkelen
wij ook wel wat punten. Vaesrade
kende echter een heel goede start in
deze klasse. Maar we hebben een
goed strijdplan en kijken uit naar
het duel in het gezellige Vaesrade.”
FC Hoensbroek (3A) presteert nogal
wisselvallig. De voorbije twee duels
gingen verloren en de vraag rijst,
of er tegen Sporting Heerlen een
kentering in zal zitten. Coach Roger
André legt de vinger op de zere plek.
„Te vaak in een andere samenstelling
gespeeld, waardoor er geen automatismen
zijn. Zaak voor ons om
nu aan te haken. Een duel tegen de
ongeslagen koploper is dan natuurlijk
altijd een mooie uitdaging.”
In 5A leek Kakertse Boys zich net
als SCN’14 op gepaste afstand van
koploper RKASV in de strijd om de
bovenste plaatsen te mengen. Maar
de ploeg uit Landgraaf incasseerde
twee dreunen (0-9 en 1-8). Afgelopen
zondag herstelde het team zich
tegen het laaggeplaatste Geulsche
Boys enigszins (3-3). Oefenmeester
Sacha Pütz kent de oorzaken wel
van de mindere wedstrijden. „Enkele
belangrijke spelers ontbraken in
die duels vanwege blessures en
schorsingen. Ja, dan weet je dat je
tegen wat tegenslagen aan kunt lopen.
We moeten ons er maar even
doorheen slaan en er na de winterstop
weer staan. SNC’14 is niet makkelijk.
Vorig seizoen twee keer van
hen verloren, ook al was dat maar
met één doelpunt verschil.”