woensdag 29. 12. 2021 AUTO 11
AUTOTEST
Hyundai Santa Fe: geen groot nieuws
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Santa Fe, de grootste SUV van
Hyundai was er internationaal al
langer, maar zijn komst naar
Nederland liet op zich wachten,
omdat hybrideuitvoeringen
niet
beschikbaar waren.
DOOR JACO BIJLSMA
Die late entree is niet zonder risico
in deze snel veranderende tijd,
waarin de EV nu echt oprukt. Want
dat betekent dat deze Santa Fe zijn
aandacht moet delen en geen groot
nieuws meer is. Zeker bij Hyundai,
dat met een duizelingwekkend tempo
haar modellenportfolio vernieuwt,
is het inhaalrisico groot.
Want de ploeg krijgt er keer op keer
belangrijke sterspelers bij. Kijk
maar naar de volledig elektrische
Ioniq 5, de Tucson en de nagelnieuwe
Bayon. Stuk voor stuk zeer moderne,
vooruitstrevende auto’s, die
de bestaande, meer traditionele
modellen als de i30, i20 en i10 dreigen
te deklasseren tot de oude garde.
En dat terwijl ze nog behoorlijk
vers zijn en zeker niet afgeschreven.
Want laten we wel zijn, ondanks de
steeds beter betaalbare EV’s, zoals
de beproefde Kona Electric (vanaf
zo’n 32 mille) is nog lang niet iedereen
toe aan elektrisch rijden. Zelfs
de plugins,
die een stevige comeback
maken, zullen voor de particuliere
koper lang niet altijd aantrekkelijk
zijn. De Santa Fe, die in het
modellenoverzicht ook nog als
‘nieuw’ gelabeld is, ontleent zijn bestaansrecht
op de Nederlandse
markt echter wel aan de hybridevarianten.
Zonder CO2reducerende
elektrohulp zou hij hier simpelweg
te duur worden.
Varianten
Het bekende verhaal dus, maar je
hebt nog wel wat keus. Want de Santa
Fe is er niet alleen als stekkerhybride
oftewel PHEV, maar ook als
‘gewone’ parallel (HEV) Hybride.
Welke Santa Fe je ook kiest, groot is
hij altijd. Met een lengte van 4,78
meter, breedte van 1,90 meter en
hoogte van 1,71 meter staat deze
Santa Fe ook qua maatvoering bovenaan
in het modellenoverzicht.
De vanafprijs van Hyundais topmodel
is net geen 45 mille en als zevenzitter
kost hij minimaal 48.995 euro.
Groot is onvermijdelijk ook zwaar,
maar het gewicht van 1709 kg is in
deze klasse niet ongewoon.
Door zijn ruimte en hoogte is deze
Sante Fe een ideale vakantieauto. Je
mag er ondanks de hybride aandrijflijn
nog een behoorlijke caravan
of boottrailer mee trekken. Bij de
HEV mag er een geremde aanhanger
van maximaal 1650 kg aan de
trekhaak, bij de bijna twee ton wegende
PHEV 300 kg minder. De bagageruimte
van de Santa Fe zelf is
ook royaal te noemen, want met vijf
zitplaatsen bezet kan er nog altijd
831 liter mee. Even ter referentie de
bagageruimte van een normale gezinsauto:
in een Volkswagen Golf
gaat 381 liter.
Verbruik
En nu we het toch over liters hebben:
de inhoud van de benzinetank
is 67 liter bij de gewone hybride die
wij testten. Genoeg voor een nonstop
enkeltje naar ZuidFrankrijk,
stelden wij vast. Want ons testverbruik
was 1 op 17 en dat betekent dat
je op een tank 1139 km ver komt. Wat
de PHEV haalt, konden we nog niet
testen, wel weten we dat hij 20 liter
tankinhoud heeft ingeleverd om
plaats te maken voor zijn 13,8 kWhaccupakket,
waarmee hij 58 km
puur elektrisch zou moeten kunnen
rijden volgens zijn makers. Nog een
verschil tussen de gewone en de
stekkerhybride is de aandrijving: bij
de HEV worden alleen de voorwielen
aangedreven, alleen de PHEV
heeft vierwielaandrijving.
Interieur
Aan boord ontdek je in de luxe uitziende,
complete en grotendeels digitale
cockpit dat beide auto’s een
automaat hebben. Die bedien je met
drukknoppen op de middenconsole.
Die zitten tussen een groot aantal
knoppen op de middenconsole. Dat
kan beter, want hoewel we voorstander
zijn van voldoende echte
knoppen, zijn dit er wel heel veel.
Minder mag, maar gelukkig is de onderverdeling
behoorlijk logisch en
dat voorkomt onveilig gezoek tijdens
het rijden. Over veiligheid gesproken:
die is door alle mogelijke
rijassistenten ook goed verzorgd.
Nuttige gimmick zijn de digitale
achteruitkijkspiegels die in je meterpaneel
verschijnen zodra je richting
aangeeft. Daarmee zie je wat er
in je dode hoek zit. Niet nieuw, want
al bekend van diverse andere Hyundais,
maar best een nuttige reminder.
Al met al een fijne werkplek met
goed overzichtelijke functies.
Comfortabel
De zitpositie is goed en de stoelen
zijn voldoende groot en bieden genoeg
ondersteuning. De hoge zitpositie
geeft overzicht en het ruime interieur
is een fijne leefruimte. Het
comfort en de stilte onthaasten je en
maken van deze royale Hyundai een
fijne reisauto. De hybride aandrijflijn
is behoorlijk stil, schakelt soepel
en naadloos tussen benzine
of elektropower
en is daadwerkelijk zuinig.
Door het relaxte karakter van
deze Sante Fe is de ideale lijn de
comfortabele koers. Het onderstel
is meegaand, maar toomt uitspattingen
voldoende in. Van hinderlijk
deinen en duiken is geen sprake en
ook overhelneigingen en onderstuur
blijven binnen de perken. De
Santa Fe heeft kortom een prima
allroundafstelling.
Je bent je wel
bewust van het feit dat je een grote
auto met een hoge koets bestuurt,
zonder dat het belemmerend werkt.
De Santa Fe stuurt precies genoeg
om hem probleemloos door de stad
te loodsen en ook in het gemiddelde
parkeervak kun je hem best kwijt.
Eindoordeel
De Santa Fe is een grote, complete
SUV die ook zuinig is. Het is weliswaar
een praktische allrounder,
maar geen saaie verschijning. Het
interieur met name, de middenconsole
zou iets overzichtelijker ingedeeld
mogen zijn en de exterieurstyling
is vrij uitgesproken. Die grote
aanvallende neus met dat
designfront is een tikje loveorhate.
Maar dat getuigt wel van lef.
SPECIFICATIES
Hyundai Sante Fe 1.6 TGDI
HEV
2WD Premium 7zitter
Prijs: € 54.995
Topsnelheid: 187 km/h
Acc. 0100:
8,9 s
Gem. verbruik: 1 op 18,2
CO2emissie:
153 g/km
Motor: 1598 cm3, turbo, vierinlijn
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.):
230 pk (169 kW)/ 5500 min1
Max. koppel benzinemotor:
350 Nm/ 1500 min1
Brandstof: benzine/elektrisch
Transmissie: 6 trapsautomaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
Hyundai Santa Fe.
FOTO'S EMANUELE BRAMBILLA