woensdag 13. 01. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger
GOUD VERKOPEN IN
DAT IS
GOUD
WAARD.
Ook u heeft kostbaarheden in huis. Misschien wel veel meer dan u denkt. Een paar
oude munten, bankbiljetten of een diamant bijvoorbeeld. Of een doosje met sieraden
zoals een ketting, een ring of een horloge. Laat uw kostbaarheden eens geheel
vrijblijvend beoordelen door een specialist van Goudwisselkantoor. Dan ontdekt u of
uw kostbaarheden goud waard zijn. Als u deze zou willen verkopen betalen wij u ook
nog eens een reële prijs.
280
INKOOP • VERKOOP • KLUISVERHUUR • GELD W ISSELEN
BELEGGEN • TAXATIE • VERPANDEN • VEILEN
HEERLEN
Heerlen
www.goudwisselkantoor.nl • heerlen@goudwisselkantoor.nl • 045 - 574 39 70
GEERSTRAAT
WIJ ZIJN OPEN OP:
Maandag t/m zaterdag:
9.30 - 17.00 uur
Tijdens de presentatie van de nieuwe
Yaris werden we verrast door de
enorme metamorfose die hij had ondergaan.
Het het uiterlijk van de
vierde generatie is fris, stoer en
speels. Zo isie
5 centimeter breder, 4
centimeter lager en een halve centimeter
korter dan z’n voorganger. De
wielbasis en spoorbreedte groeiden
respectievelijk met 5 en 5,7 centimeter,
waardoor de vier wielen verder
op de hoeken van de auto zijn komen
te staan. Tel daar het compleet nieuwe
koetswerk bij op, met een lage
neus, grote grille, gedrongen koplampen
en uitgeklopte wielkasten,
en de nieuwe Yaris is zowaar een genot
om naar te kijken. Ook de achterpartij
is een stuk dikker, met een
doorlopende lichtunit en een zwarte
‘diffuser’ die de auto optisch naar de
grond trekt.
Stap in en je merkt direct dat je in
een nieuwe en veel sportievere auto
zit dan voorheen. Je zit dieper ín de
auto, met je billen dichter op het asfalt.
De (optionele) halfleren sportstoelen
hebben een betere pasvorm
en geven meer zijdelingse steun.
Verder heeft Toyota het dashboard
verlaagd, terwijl de middenconsole
juist iets meer naar de hemel reikt.
Daardoor is het zicht naar voren
goed, al valt de lage neus wel compleet
uit je gezichtsveld. Het zicht
rondom is verder acceptabel, maar
de dikke Cstijl
en de oplopende zijruiten
in de achterdeuren maken het
zicht over je schouder niet optimaal.
Als bestuurder kijk je (in de duurdere
versies) uit op een fraaie en originele
klokkenwinkel. Verder is het interieur
verzorgd en ergonomisch op
orde, al wordt de nieuwe Yaris geleverd
met het bekende infotainmentsysteem
van Toyota, waar we geen
liefhebber van zijn.
Maar het beste nieuws bevindt zich
ónder alles wat je ziet. Het nieuwe
TNGAplatform
van Toyota vormt
namelijk de basis voor deze nieuwe
Bsegmenter.
Het platform kennen
we al van de CHR
en Corolla, en is
door de fabrikant ontwikkeld om al
haar auto’s stijver, dynamischer en
sportiever te maken. Het zwaartepunt
is verlaagd, waardoor het
koetswerk bij het insturen veel minder
om zijn lengteas rolt. De gehele
auto voelt veel stijver aan en reageert
een stuk sneller op de stuurinput.
Een minpunt is dat er meer lawaai
uit de wielkasten lijkt te komen
en er aardig wat windgeruis is.
Verder heeft Toyota de populaire hybridetechniek
herzien. Het vermogen
van zowel de verbrandings
als
elektromotor is gestegen, terwijl de
nikkelmetaalhydridebatterij
werd
vervangen door een lithiumion
exemplaar. Die is lichter, heeft een
grotere capaciteit en kan sneller
elektriciteit opnemen en afgeven,
waardoor er sneller en meer elektrokracht
beschikbaar is. Toch ontstaat
er geen écht sportieve rijbeleving
omdat de cvt roet in het eten gooit.
Door de toegenomen elektrokracht
wordt het toerental van de verbrandingsmotor
bij normaal gebruik
goed in toom gehouden, maar accelereer
je wat harder, dan wordt de
driepitter flink in de toeren gejaagd
en voelt de auto nog altijd een beetje
aan alsof hij aan een elastiek hangt.
Daarmee neemt de Yaris een heel
nieuwe positie in het speelveld in.
Want het is niet langer alleen een
auto voor degenen die een degelijke,
betrouwbare en zuinige Bsegmenter
willen en een stoffig imago voor
lief nemen. Met zijn nieuwe uiterlijk,
strakkere onderstel en verbeterde
rijeigenschappen spreekt de Yaris
plots een heel nieuw koperspubliek
aan, dat wél waarde hecht aan dat
soort zaken. Bovendien is de zuinige
hybride met een vanafprijs van
21.195 euro heel bereikbaar.
Specificaties
Toyota Yaris
1.5 Hybrid Launch Edition Automaat
Prijs: €28.495
Topsnelheid: 175 km/h
Acc. 0100:
10,5 s
Gem. verbruik: 1 op 23
CO2emissie:
97 g/km
Motor: drieinlijn,
1490 cm3
Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/
5500 min1
Transmissie: continu variabele
transmissie
De nieuwe Toyota Yaris verschilt
als dag en nacht van zijn voorganger(
s) en moet sportiever, dynamischer
en spannender zijn.
DOOR SJORS TEN TIJE
De Yaris heeft een flinke
update gekregen. FOTO TOYOTA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto