Aan de slag met een gezond en fit leven
Subsidiepot voor elektrisch rijden: wees er snel bij
Voor automobilisten die een elektrische
auto willen gaan rijden, is ook in 2022
subsidie beschikbaar. Het gaat snel, want
sinds het loket 3 januari opende, werd
er al bijna 20 miljoen euro aan subsidie
vergeven. Dat blijkt uit gegevens van de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
(RVO), die de subsidies verstrekt.
Dit jaar is er in totaal 91,4 miljoen euro subsidie
beschikbaar voor mensen die elektrisch
gaan rijden. 20,4 miljoen daarvan is gereserveerd
voor tweedehands elektrische wagens
en 71 miljoen euro voor nieuwe. Vooral die
tweede categorie is in trek. Nederland is nu al
koploper elektrisch rijden in de wereld.
Voorwaarden
Wie een nieuwe elektrische auto koopt of
leaset (als particulier, dus niet via de zaak) kan
daarvoor 3.350 euro subsidie krijgen. Voorwaarde
is wel dat de auto een cataloguswaarde
heeft van tussen de 12.000 en 45.000 euro.
Voor een tweedehands elektrische wagen krijg
je 2.000 euro subsidie, zowel bij koop als lease.
Ook die auto’s moeten wel een oorspronkelijke
nieuwprijs hebben van tussen de 12.000 en
45.000 euro. Overigens verwacht RVO niet
dat het zo hard blijft gaan met de aanvragen
als in de eerste week. Waarschijnlijk hebben
veel mensen namelijk de koop van hun wagen
uitgesteld aan het eind van vorig jaar om te
kunnen profiteren van de subsidiepot in het
nieuwe jaar. Aangezien je de subsidie pas
kunt aanvragen als je al een koopcontract of
leaseovereenkomst hebt gesloten, kan het zo
zijn dat de pot leeg is en je dus geen subsidie
krijgt terwijl je wel die auto moet betalen.
Als je dat risico wil uitsluiten kun je het best
een ontbindende voorwaarde opnemen in
je contract, tipt RVO. Meer weten over de
voorwaarden? Kijk op: maakdebeweging.nl/
subsidieelektrischeauto
Zuid-Limburg laadt zich op voor de toekomst
Wordt jouw volgende auto elektrisch? Heel
slim, want het is zuinig, duurzaam en rijdt
heerlijk. Logisch dus, dat het aantal elektrische
auto’s snel stijgt. Daarvoor zijn natuurlijk wel
voldoende laadpunten nodig. Om ervoor te
zorgen dat al die auto’s straks makkelijk en
snel kunnen opladen, ondernemen gemeenten
in Zuid-Limburg nu al actie. Ofschoon
gemeentes als Maastricht, Heerlen en Sittard
Geleen een voorkeur hebben voor laadpalen
op de eigen oprit of bij bedrijven omdat dit
extra beslag op de schaarse openbare ruimte
voorkomt, werken zij actief aan de uitbreiding
van het aantal openbare laadpalen. Heerlen
zit op 31 en krijgt er 19 bij. De gekozen locaties
zijn tot stand gekomen in samenspraak met
bewoners. In februari start een volgende
participatieronde voor nog eens 70 laadpalen.
Maastricht heeft er nu 106, de komende maanden
worden er 93 bijgeplaatst en ook hier start
in februari een tweede participatieronde voor
nog eens 58 laadpalen. Sittard-Geleen streeft
naar zo’n 125 nieuwe laadpalen eind 2025. De
eerste 23 laadpalen zijn gerealiseerd.
Ook de middelgrote en kleinere gemeenten
zijn actief. Stein heeft het afgelopen jaar relatief
de meeste laadpalen bijgeplaatst en zit na
een ruime verdriedubbeling op het provinciaal
gemiddelde. Ook Kerkrade kreeg er relatief
veel laadpunten bij en in Vaals komen er 10
laadpalen bij.
De voordelen van thuis opladen
Je elektrische auto thuis opladen is makkelijker
én goedkoper dan bij een publieke
laadplek.
Milieu Centraal deed onderzoek naar opladen
op eigen terrein, de conclusie: wie gemiddeld
12.000 kilometer per jaar elektrisch rijdt, is
zo’n 350 euro voordeliger uit. De gemeente
helpt bewoners en bedrijven graag op weg om
zelf laadpunten te plaatsen. Thuis of op het
werk laden zorgt namelijk ook voor minder
druk op de schaarse openbare ruimte. Mensen
die op hun eigen terrein opladen, hoeven niet
te parkeren op een openbare parkeerplaats
met laadpaal.
Aanbieders vergelijken?
Check de MobiMarkt
Denk je zelf na over elektrisch rijden en dus
laden? Kijk eens op maakdebeweging.nl Sinds
kort vind je hier een ‘MobiMarkt’. Daarin
bieden verschillende aanbieders producten
en diensten rond elektrisch laden aan. Verder
vind je hier handige informatie zoals een laadpaalkeuzehulp.
Fit worden of blijven is belangrijk. Op
dagen dat je thuis werkt, moet je vaker
actief op zoek naar meer beweging. Maak
jij tijdens je lunchpauze al een ommetje of
stap je eens wat vaker op de pedalen voor
een boodschap?
En ga je weer (af en toe) naar kantoor, dan
kun je kiezen voor actieve vormen van vervoer,
zoals de fiets. Zo maak jij makkelijk
de beweging.
Maak een plan… en geniet ervan!
Er zijn veel manieren om thuis fit te blijven.
De vraag is: hoe hou je het vol? Lees onze tips
maar eens op: maakdebeweging.nl/nl/
thuiswerk-en-beweegtips/
Uit onderzoek blijkt dat concrete voornemens
maken helpt. Daarom hebben we een beweegkalender
gemaakt. Zo plan je heel eenvoudig al
je voornemens. Om gezond thuis te werken én
om slimmer en duurzamer te reizen.
Download de beweegkalender via:
maakdebeweging.nl/beweegkalender
Eerste snelle fietsroute Zuid-Limburg
Het traject van 23 km tussen Sittard-Geleen
en Maastricht-Centrum moet de eerste
snelle fietsroute in Zuid-Limburg worden.
De route loopt parallel aan de A2 langs
belangrijke werklocaties en meerdere
Brighlands campussen en wordt daarmee
een alternatief voor reizen met de auto.
In het eerste kwartaal van 2022 wordt gestart
met het volgende traject vanaf de Vliegveldweg
in Meerssen via de Viaductweg in Maastricht
Noord naar het centrum van Maastricht.
In 2018 is het traject tussen Beek en Meerssen
inclusief de aanleg van de fietsersbrug in Beek
gerealiseerd. In 2022 vindt ook een haalbaarheidsstudie
plaats voor het laatste deel tussen
Beek en Sittard-Geleen. Dit traject loopt straks
zowel vanuit de Brightlands Chemelot Campus
als het centrum van Sittard naar Beek (Maastricht
Aachen Airport).
Voor het meerjarenproject werken Provincie
Limburg, de gemeenten Beek, Meerssen,
Maastricht en Sittard-Geleen en het programmabureau
onze-aanpak/snelle-fietsroute-sittardmaastricht
Zuid-Limburg Bereikbaar samen.
Kijk voor meer informatie en de routekaartjes
op www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/