woensdag 09. 02. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Mercedes-Benz C 300 e: grensoverschrijdend
Met een elektrische actieradius tot
110 kilometer WLTP laat de
Cklasse
plugin
hybride de
grenzen tussen EV’s en verbrandingsmotoren
vervagen. Een
logische keuze?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Terwijl andere merken min of meer
tot overeenstemming zijn gekomen
dat een PHEV in de klasse van zakenauto’s
een elektrische actieradius
van een kilometertje of 50 à 60
dient te hebben, gaat MercedesBenz
daar als enige fors overheen. Is
dat omdat Daimler meer CO2uitstoot
(van AMG’s enzovoorts…) te
compenseren heeft? Of omdat het
klanten alvast wil laten wennen aan
het idee dat je zo goed als alle ritten
volledig elektrisch kunt afleggen?
Of omdat dit simpelweg de grootste
accu was die ze in een auto van dit
formaat gepropt kregen? Wie het
weet, mag het zeggen.
Feit is dat de Cklasse
een 25,4 kWh
(bruto) groot accupakket onder de
bagageruimtevloer herbergt, waarmee
een 129 pk en 440 Nm sterke
elektromotor wordt gevoed die tussen
de 204 pk sterke tweeliter turbo
en de negentraps automaat in ligt.
Op puur elektrisch vermogen is een
topsnelheid van 140 km/h mogelijk.
Werken de twee krachtbronnen samen,
dan loopt de C 300 e maximaal
245 km/h. Een 0100sprinttijd
is
nog niet opgegeven, maar het voelt
alsof je in minder dan zes seconden
in de driedubbele cijfers zit. Zo hard
schietie
van z’n plek als je de volledige
312 pk en 550 Nm op de achterwielen
loslaat. Maar daartoe nodigt
deze C bepaald niet uit…
Compromisloos comfortabel
Net als de overige Cklassemodellen
die we eerder hebben uitgeprobeerd,
is de 300 e namelijk compromisloos
comfortabel afgesteld, zoals
het hoort bij een Benz.
Luchtvering is standaard op de achteras
om de massa van de accu in bedwang
te houden. De demping is uitgesproken
zacht en met een kleine
velgmaat en ballonbanden kun je in
doodse stilte voortschrijden. Helemaal
allergisch voor bochten is de
‘e’ ook weer niet, maar hoe harder
het gaat, hoe meer de accukilo’s zich
in het weggedrag manifesteren. Je
kunt beter lekker rustig aan doen en
kijken hoe ver je nou echt op een volle
lading komt.
Op een rit in heuvelachtig ZwitsersDuits
landschap met vooral veel
snelweg lukte het zowaar om 103 kilometer
volledig elektrisch af te leggen.
Op zichzelf veel voor een
PHEV, maar voor een auto met zo’n
grote accu ook weer niet grensverleggend.
De gemiddelde moderne
EV springt toch 25 tot 50 procent efficiënter
met z’n energie om. Eenmaal
leeg is het pakket aan een driefaselaadpunt
met 11 kW in een wip
weer opgeladen. Of zelfs in een half
uur als de optionele 55 kW DCsnellaadfunctie
is gekozen. In hoeverre
het zinvol is om aan zo’n snellaadpunt
voor de hoofdprijs te investeren
in kWh’s, terwijl je ook een verbrandingsmotor
aan boord hebt om
op de plaats van bestemming te komen,
mag u zelf uitdokteren. Het
vloeistofgekoelde accupakket is er
in elk geval helemaal klaar voor.
Uiteraard gaat de aanwezigheid
MercedesBenz
C 300 e.
FOTO ANDRÉ TILLMANN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
van zo’n enorme klomp lithiumion
cellen niet ongemerkt voorbij aan
de praktische bruikbaarheid. Je levert
maar liefst 95 liter aan bagageruimte
in, waardoor er in de sedan
een karige 360 liter overblijft. Beter
opteer je daarom voor de Estate,
waarin dat relatief minder merkbaar
is. Al is 1375 liter met de achterbankleuning
plat evenmin gigantisch.
Ook tijdens het rijden met
lege accu verdwijnt het gewicht
nooit helemaal naar de achtergrond.
Mercedes geeft vooralsnog
geen cijfers op, maar het zal een heel
eind richting de twee ton gaan. Dat
hoor je wel aan de schraal klinkende
tweeliter, die er soms hard aan moet
trekken. Het inschakelen en aankoppelen
gaat ook niet helemaal ongemerkt
voorbij. Maar dat was in
heuvelachtig terrein, in Nederland
zul je dat hooguit bij een invoegactie
merken, verder nauwelijks.
Rijden
Over het verbruik van de verbrandingsmotor
kunnen we helaas nog
niks zeggen; daarvoor was de kennismaking
te kort. Wel weten we dat
het rempedaal de overgang van regeneratief
(tot 100 kW) naar mechanisch
remmen mooi weet te verhullen,
en dat het gaspedaal met een
voelbare weerstand duidelijk laat
merken wanneer je op het punt
staat om de verbrandingsmotor te
laten bijspringen. Zoals te doen gebruikelijk
is de mate van afremmen
op de elektromotor handmatig instelbaar.
Uitgeschakeld rolt de gestroomlijnde
en zware Cklasse
letterlijk
kilometers uit, maar volledig
eenpedaalsrijden
met sterke regerenatie
is ook mogelijk. Je kunt een
en ander desgewenst door de navigatie
laten uitdokteren. Die bepaalt
dan voor jou wanneer de resterende
energie het beste ingezet kan worden
voor een zo efficiënt mogelijk
verloop van de reis.
Interieur
Veel van de zin of onzin van een auto
die het beste van twee werelden
probeert te combineren, hangt uiteraard
af van de prijs. Die is echter
nog onbekend. Zolang in Nederland
een BPMvoordeel
geldt voor auto’s
met een extreem lage CO2uitstoot
(14 g/km in dit geval) moet het mogelijk
zijn om de C 300 e concurrerend
in de markt te zetten. Met als
grote voordeel dat de nieuwe
Cklasse
in z’n totaliteit een aansprekende
auto is geworden. Met
een modern ogend en goed functionerend
interieur. Ook is de keuze
om net als vroeger weer vol in te zetten
op comfort wat ons betreft de
juiste. Of de beslissing om een plugin
hybride met zo’n grote accu uit te
brengen dat ook is, zal de markt bepalen.
Eindoordeel
Half hybride, half EV. Wellicht de
ideale plugin
hybride voor de echte
veelrijder in gebieden waar de snellaadinfrastructuur
nog ontoereikend
is. Zal in EVminded
Nederland
waarschijnlijk een bijrol spelen.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
C 300 e
Prijs: € n.n.b.
Topsnelheid: 245 km/h
Acceleratie 0100:
n.b.
Gem. verbruik: 1 op 142
CO2emissie:
14 g/km
Elektrische radius: 117 km
AC laden: 11 kW
DC laden: 55 kW
Motor: vierinlijn,
1999 cm3, turbo
Max. vermogen: 204 pk
(150 kW)/6100 min1
Max. koppel: 320 Nm/n.b. min1
Elektromotor: 129 pk/440 Nm
Max. systeemvermogen: 312 pk/
550 Nm
Transmissie: negentrapsautomaat
Massa leeg: n.b.
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.