Woensdag 06. 03. 2024 11
Einzelgängers lopen in optocht naar de pomp
ligt het dorpscafé, herberg De Morgenstond,
en eindpunt is gemeenschapshuis
De Zaal, waar ook de
prijsuitreiking is. En waar de deelnemers
na afloop hun dorst kunnen lessen.
Ook hebben we nog een afterparty
met Pruuf Mar en Carnavalsband.
nl.”
De grootste uitdaging zit ’m in de infrastructuur.
„Griendtsveen heeft
smalle straatjes met weinig parkeerruimte.
Daar komt bij dat het dorp
minder goed bereikbaar is doordat
uitgerekend dit weekend enkele
spoorwegovergangen dicht zijn. Vandaar
de dringende oproep aan toeschouwers
om met de fiets te komen.
Ook om de route toegankelijk te houden
voor hulpverleners.” Bijkomend
probleem is dat de publieke belangstelling
volgens Ramaekers lastig in
te schatten valt. „Als het weer mee
zit, houden we rekening met 2500 tot
3000 bezoekers. Maar het is nattevingerwerk.”
De negende editie van de Einzelgängeroptocht
vindt plaats op zondag 10 maart en
vertrekt om 13.00 uur.
Vanaf 2020 zitten ze er al op te
azen en nu hebben de Klotbultjes
dan eindelijk beet. Griendtsveen
mag dit jaar de Einzelgängeroptocht
organiseren. Op halfvastenzondag
trekt een bonte stoet
eenlingen door het dorp.
De Einzelgängeroptocht is een initiatief
van omroep L1, die daarmee kleine
dorpjes in Limburg op de carnavalskaart
zet. Na Rimburg (tweemaal),
Mechelen, Kessel-Eik,
Geijsteren, Klimmen en Wijlre is ditmaal
de beurt aan het 550 zielen tellende
Griendtsveen. „We zijn er al vijf
jaar mee bezig om de optocht hierheen
te halen”, weet Frank Ramaekers
(47), penningmeester van de organiserende
carnavalsvereniging De
Klotbultjes. De geboren Roggelnaar
maakt deel uit van het vernieuwde
bestuur dat sinds 2017 voortvarend
aan de weg timmert. Waar voorheen
alles draaide om het jeugdcarnaval,
heeft Griendtsveen tegenwoordig
ook een ‘grote’ prins met een complete
raad van elf en een eigen boerenbruiloft.
„We hebben destijds met een
aantal ouders van de pas opgerichte
dansmarietjesgroep de schouders
eronder gezet. Als je dan ziet wat er
allemaal van de grond komt, kun je
wel stellen dat carnaval hier echt
leeft.”
Dat bleek ook wel toen het idee werd
geopperd om de Einzelgängerop-
LIMBURG
Verhalen uit de provincie
Door Marcel van Lier
Voor u geselecteerd!
Op deze pagina presenteert de
redactie van VIA opmerkelijke
verhalen uit Limburg
De organisatie van de Einzelgängeroptocht
bij de dorpspomp in Griendstveen. Foto lé giesen
tocht naar Griendtsveen te halen.
„We roepen altijd voor de gein dat we
met carnaval de kleinste optocht van
Nederland hebben en proberen het
aantal deelnemers daarom zo klein
mogelijk te houden. Nou ja, zogenaamd
dan, want iedereen is natuurlijk
welkom. Maar met tien optochtnummers
houdt het meestal wel op.”
De bonte stoet die op halfvastenzondag
10 maart door het dorp trekt, is
minstens zes keer zo lang. „Tot nu toe
hebben we zo’n zestig inschrijvingen.
Dat is voor Noord-Limburg normaal,
Geijsteren had er in 2018 ongeveer
tachtig. In het zuiden is de animo groter.
Vorig jaar werd in Wijlre het
maximale aantal van 111 deelnemers
gehaald.”
De eenlingen, in het dialect einzelgänger
en ook wel faatse genoemd, lopen
een route van 1,11 kilometer. „Daar
kwam ik achter toen ik het parcours
ging opmeten”, lacht Ramaekers,
„puur toeval dus.” De start is bij de
kerk en de finish ligt net voorbij de
oude waterpomp. „Het motto van de
optocht is dan ook: loop naar de
pomp.” Welbeschouwd is het tevens
een ‘kroegentocht’. „Naast de kerk
AUTO
Autotest
Pionier blijft perfectioneren met Honda CR-V
prijsd dan de ZR-V, maar is hij met
een vanafprijs van 63.185 euro voor
de e:PHEV duurder dan menig concurrent.
Voor de instapper e:HEV
2WD moet 55.185 euro worden overgemaakt.
Eindoordeel
Zeer goede ruime PHEV met zeer
comfortabele en efficiente aandrijflijn.
Mooie techniek en hoge bouwkwaliteit
hebben wel fors prijskaartje.
SPECIFICATIES
Honda CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD
Prijs: € 63.185,-
Topsnelheid (elektrisch): 195 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,4 s
WLTP-verbruik gem.: 0,8 l/100 km
CO2-emissie: 18 g/km
Accucapaciteit: 17,7 kWh
Elektr. actieradius (WLTP): 82 km
AC-laden: 6,8 kW
Laadtijd 0-100%: ca 2,5 u.
Verbrandingsmotor: vier-in-lijn, 1.993 cc
Max. vermogen: 148 pk (109 kW)/
6100 min-1
Max. koppel: 189 Nm/4500 min-1
Elektromotor: synchroonmotor perm.
magneet
Vermogen: 184 pk/ 335 Nm
Max. systeemkoppel: 335 Nm
Transmissie: cvt
Aandrijving: voorwielaandrijving
CR-V heeft een automatische transmissie
waarin twee elektromotoren
zijn verwerkt. Verder heeft de aandrijflijn
een koppeling die gebruikt
wordt als er een directe verbinding
nodig is tussen de verbrandingsmotor
en de wielen. De bak heeft twee
overbrengingen, de ene voor stadse
snelheden, de andere voor de hogere
snelheden. Zowel in de PHEV als de
HEV is het samenspel tussen de elektrische
motor en verbrandingsmotor
zo goed geregeld dat je nauwelijks
iets merkt van de schakelmomenten.
Het hele technische arrangement
van de Honda-aandrijflijn is erop gericht
om het brandstofverbruik onder
alle omstandigheden laag te houden.
Ook als er nauwelijks meer elektrische
assistentie gebruikt kan worden,
omdat de accu zo goed als leeg is.
De officiële WLTP-score voor de
e:PHEV is 1 op 125.
Welke CR-V u ook kiest, het is altijd
een bovengemiddeld goed gebouwde
auto. Dat zie je aan mooie en zachte
materialen in het interieur en ook het
knoppenwerk voelt solide aan en ziet
er mooi uit. Ook de praktische kant
van deze SUV is dik in orde. Veel aflegruimte,
royale bekerhouders, een
veelvoudig verstelbare achterbank
en de nodige connectiviteit maken er
een aangename reisgenoot van. De
cockpit is rustig en overzichtelijk
vormgegeven met twee schermen,
Honda CR-V. Foto
Manuel Portugal
die met scherp gedefinieerde graphics
goed informatie geven. Zowel
voor -als achterin zit je letterlijk
goed.
De CR-V zit desgewenst ook boordevol
rij-assistenten, met een camera
die aan de voorzijde een bereik van
100 graden heeft. Vier radarsensoren
maken er een observatiefeestje
rondom van. Alle mogelijk ADASsystemen
zijn leverbaar, zoals niet alleen
adaptieve cruise control, maar
ook Active Lane Change Assist, dat
inhalen voor je regelt als je richting
aangeeft tijdens het ‘cruisen’. Het exterieurdesign
is niet spannend, maar
dat kun je ook tijdloos noemen. Helaas
is deze CR-V minder scherp ge-
Nu de Chinese invasie op zijn
hevigst is, verdedigt Honda zich
met verve. Deze CR-V is in korte tijd
het derde model dat de Japanse
fabrikant introduceert.
Door Jaco Bijlsma
Deze CR-V heeft een aandrijflijn met
maximaal 184 pk en 335 Nm, waarin
de 2,0-liter Atkinson-verbrandingsmotor
samenwerkt met elektromotoren.
Bovendien heeft het systeem
koppelingen die desgewenst de overbrengingen
kunnen fixeren. De CR-V
is overigens ook als ‘gewone’ hybride
zonder stekkermogelijkheid leverbaar
(ook als 4WD).
De SUV is een dik 4,70 meter lange
auto, die in het C-segment opereert.
De 1,86 meter brede en 1,76 hoge SUV
groeide ook iets en heeft nu een wielbasis
van 2,70 meter. De maximale
bagage-inhoud varieert nogal: van
587 liter voor de 2WD e:HEV tot 617
liter voor de e:PHEV. Het maximum
trekgewicht ligt bij de e:PHEV veel
hoger. De plug-in mag 1.500 kilo geremd
trekken, de e:HEV slechts de
helft, ook de 4WD-versie. De e:PHEV
die hier dik 63 mille moet gaan kosten,
heeft een rijklaar gewicht van
1.920 kg. Dat is 110 kilo meer dan de
2WD e:HEV. Bij deze CR-V is de elektrische
actieradius 81 kilometer; prima,
maar niet baanbrekend. De
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/auto