Volta NXT Classic 2024 - Ruud en Ivo over duurzaamheid en snelle wielen
“We laten zien dat dit type evenementen ook iets positiefs geven aan de regio”
De Volta NXT Classic staat voor de deur,
eind maart en begin april. Dit jaar wordt
het evenement niet alleen een spektakel
op de weg, maar ook een bijzonder jaar als
het gaat om duurzaamheid, bereikbaarheid
en andere positieve aanpassingen rondom
de wielerwedstrijd. We spraken met Ruud
Lousberg en Ivo Gubbels, bestuursleden
van Volta NXT Classic, om meer te weten te
komen over de plannen op het gebied van
de duurzame mobiliteit in 2024.
Focus op duurzaamheid en bereikbaarheid
Naast de organisatie rondom de wedstrijd zelf
hebben jullie een duidelijke focus op duurzaamheid.
Waarom is dat zo belangrijk voor jullie?
“Wielerevenementen hebben soms een negatief
imago. We willen dat imago veranderen
en laten zien dat evenementen zoals de Volta
NXT Classic niet alleen vertier brengen maar
ook iets positiefs geven aan de regio. Door ons
te focussen op duurzaamheid, willen wij iets
goeds doen, en vooral niets onnodigs verspillen.
Daarmee zorgen we ook voor een duurzame
toekomst van dit evenement en past deze missie
uitstekend in de doelstellingen die onze
hoofdsponsor heeft in de energietransitie.”
Wanneer begonnen jullie met het uitvoeren van
duurzame plannen?
“We hebben in 2023 een 0-meting laten
uitvoeren door Zuyd Hogeschool. De meting
heeft geleid tot 87 aanbevelingen, die we met
stakeholders hebben besproken. We hebben
een duidelijk doel voor ogen: hét toonaangevende
duurzaamheidsevenement in de
toekomst worden. We willen duurzaamheid
verweven met sport.”
Welke initiatieven hebben jullie verder nog genomen
als het gaat om duurzaamheid?
“We hebben een samenwerking opgezet met
Brigthlands Chemelot Campus, zo kunnen
duurzame initiatieven en showcases via ons
evenement het publiek bereiken waarmee we
dit onderwerp in de huiskamer brengen. Tevens
stimuleert dit de co-creatie tussen onze
duurzame partners. We hebben teams van
Zuyd Hogeschool ingezet om ons te helpen bij
communicatie over duurzaamheid en het vinden
van duurzame logistieke oplossingen. We
denken aan elektrisch vervoer en onderzoeken
mogelijkheden zoals parkeerplaatsen aan de
rand van het dorp en carpool-apps. Verder is
circulariteit en duurzaamheid bij ieder beslissing
aan de orde. Zo kijken we naar duurzamer
drukwerk via onze partner Andidruk.”
Lees verder via deze
QR-code, naar het
interview:
En via deze QR-code
kom je bij alle bereikbaarheidsgegevens
rondom de Volta:
Zin in een Paasuitstapje?
Reis eens
met het OV
Wil je wel wat anders doen dan paaseieren
zoeken in de tuin en thuis lunchen? Nou,
dan heb je niets te klagen. Er zijn diverse
uitstapjes te bedenken in het Zuid-Limburgse
heuvelland!
Je kunt een ware Paas-pelgrimstocht maken
in Wittem, in de nacht. Of Arcen en Born
bezoeken, voor een kasteelgevoel tijdens de
paasdagen. Kortom: bezoek even de website
van Maastricht Bereikbaar en je bent weer
goed op de hoogte.
Wil je een ander type vervoer uitproberen?
Neem de bus of trein naar je bestemming.
Voor een avontuurlijk gevoel en een extra
groene beleving van jouw paasdagen!
Veel plezier.
Zie QR-code voor
paas-uitstapjes in je
omgeving:
Gebruik jij je oude fiets niet meer?
Doe anderen een groot plezier!
Heb jij een oude fiets in de schuur of garage
staan? Geef je tweewieler een tweede
leven. Sluit je je studie af of verlaat jij voor
langere tijd Maastricht? Laat je fiets niet
op straat staan. Inwoners en studenten
kunnen oude fietsen inleveren bij liefst
vier Drop Off points in de stad.
Je kunt terecht bij:
• Tapijnkazerne building A,
St. Hubertuslaan 12
• UM Sports, Debeyeplein 15
• UNS50 rounding building,
Universiteitssingel 50
• Nieuwe Ambachtscentrum Fiets Maastricht,
Watermolen 14
Speciaal Drop Off label
Haal wel even bij de receptiebalie van elke
UM-locatie een speciaal Drop Off label. Bevestig
dit aan de fiets en je kunt deze achterlaten
bij een Drop Off point. Ook burgers kunnen
zo’n label ophalen! Lever jij je fiets in bij het
Ambachtscentrum, dan is het speciale label
niet nodig.
Zelf geen tijd?
Je kunt je fiets ook laten ophalen. Bel tijdens
de openingstijden (dinsdag t/m vrijdag van
11u00 tot 15u00)
met de Fietsbank op
06 - 222 796 43 voor het
maken van een afspraak.
Lees meer hierover via
de QR-code:
MyWheels plaatst achttien nieuwe deelauto’s
in Maastricht, eerste rit gratis
In de gemeente Maastricht zijn er onlangs
achttien elektrische deelauto’s bijgekomen
in Maastricht. Uniek is dat de deelauto’s
voor een proef van een jaar niet op een
vaste parkeerplek staan, maar binnen parkeerzones
verdeeld over de stad kunnen
worden opgehaald en terug gebracht. Zo
kun jij als gebruiker de deelauto dichtbij je
huis vinden en parkeren. Voor nieuwe gebruikers
heeft MyWheels een welkomstactie.
Je krijgt je eerst rit t.w.v. € 25 gratis.
Waar kun je de deelauto’s in Maastricht
vinden?
Er worden achttien elektrische deelauto’s geplaatst
in Maastricht, deze vullen het bestaande
aanbod van MyWheels aan. Het gaat om:
• 8x Volkswagen ID3
• 6x BMW i3
• 3x Citroën DS3
• 1x Renault Zoe
De auto’s worden verdeeld over de verschillende
wijken van Maastricht. Binnen deze
parkeerzone kun je de auto ophalen en moet
je deze ook terug zetten na je rit.
Het gaat om de wijken: Caberg, Brusselsepoort,
Frontenkwartier, Statenkwartier, Belfort,
Mariaberg, Kommelkwartier, Jekerkwarter,
Villapark, Randwyck, Heugemerveld, Scharn,
Wyck, Wyckerpoort, en Wittevrouwenveld.
In de app van MyWheels kun je terug zien
waar de deelauto’s staan.
Maak gratis kennis met MyWheels als
nieuwe gebruiker
De deelauto is ideaal als je zelf geen auto hebt
of te weinig rijdt om een tweede auto te kopen.
Kort ritje naar familie, vrienden of de stad?
Of het gaat om een privé of zakelijke rit; een
deelauto brengt je er. Wil je eens proberen
of elektrisch rijden iets voor jou is? Ook dan
kun je een van de vele
elektrische modellen
proberen.
Lees verder via de
QR-code:
Voorbereidingen Zero Emissie Stadslogistiek
Het gemeentebestuur van Maastricht wil
eind april het definitief verkeersbesluit
voor de zero-emissiezone en ontheffingenbeleid
vaststellen en publiceren. Onlangs
werd de gemeenteraad bijgepraat, die
vervolgens in gesprek ging met belanghebbenden
in een Stadsronde. Gemeenteraad
en ondernemers willen werken aan het
doel van Zero Emissie Stadslogistiek, het
centrum van Maastricht gezond, aantrekkelijk
en economisch vitaal houden, maar
hoe staat het met de voorwaarden? Een
tussenstand.
Meer ruimte voor ontheffingen
Vanaf 1 juli 2024 is het voor ondernemers die
(nog) niet kunnen overstappen op emissieloos
vervoer mogelijk om ontheffingen aan te vragen
bij het Centraal Loket Ontheffingen. De ambulante
handel krijgt in Maastricht een ontheffing
tot 1 januari 2030.
Een jaarlijkse aanvraag met een plan van aanpak
hoe te komen tot emissieloos vervoer is
geschrapt. Ook is besloten dat oudere bakwagens
(2017 t/m 2019) nog tot 1-1-2028 de stad in
mogen. Wanneer de overstap naar emissieloos
vervoer echt onmogelijk is vanwege netcongestie
kan de ondernemer een beroep doen op de
afwijkingsbevoegdheid van gemeente Maastricht
en op basis daarvan een ontheffing krijgen.
Op naar 800 publieke laadpunten
Wat de zorgen over de laadcapaciteit betreft:
de komende maanden worden nog tientallen
nieuwe publieke laadpalen geplaatst, die ook
door elektrische bestelbussen te gebruiken
zijn. Eind 2024 zijn er in Maastricht ruim 800
publieke laadpunten beschikbaar.
Subsidieregelingen
Ondernemers kunnen ook gebruik maken van
landelijke subsidieregelingen voor de overstap
naar elektrisch vervoer. De gemeente onderzoekt
ook nog de mogelijkheden voor een eigen
subsidieregeling. Daarnaast kunnen ondernemers
gebruik maken van gratis individueel
advies.
Voor meer info ga je naar
de ZES-website via de
QR-code: