12 Woensdag REGIO 12. 04. 2023
literaire hoek
DOOR ADRI GORISSEN
Edmond Nicolas was
schrijver én televisiekok
De eerste Nederlandse televisiekok
met een vast, telkens terugkerend
programma is in de jaren vijftig en
zestig van de vorige eeuw een schrijver
uit Roermond: Edmond Nicolas.
Dat hij in beide functies succes
heeft, dankt hij cynischer wijs aan
de Duitse bezetter in de Tweede
Wereldoorlog.
Om uit te leggen hoe dat kan eerst
maar zijn voorgeschiedenis. Edmond
Nicolas wordt op 2 december
1902 geboren in Roermond als zoon
van de bekende glazenier Charles
en jongere broer van de nog beroemdere
glasschilder Joep. Hij
slaat echter een andere weg in, gaat
scheikunde studeren in Leiden en
wordt biochemisch ingenieur. Zijn
schrijversloopbaan begint hij in
1939 met de publicatie van de roman
De president en het non-fictieboek
Hormonen.
Die carrière valt snel weer stil, want
hij mag van de Duitsers tijdens de
oorlog niet meer publiceren. Om de
tijd te doden leest hij boeken over
reuk en smaak en test de inzichten
die hij opdoet door recepten van bekende
koks te proberen. Zo wordt
hij hobbykok en legt de basis voor
zijn latere tv-optredens. Ook werkt
hij tijdens de oorlog hard aan zijn
volgende roman De Heer van Jericho.
Die verschijnt in 1946 en wordt zijn
grootste succes. Er worden meer
dan honderdduizend exemplaren
van verkocht.
De Heer van Jericho is een blijmoedig
verhaal over een Limburgse kasteelheer
die een Engelse dame het
hof maakt en daarbij allerlei vrolijke
avonturen beleeft. In het proza dat
volgt, kiest Nicolas voor eenzelfde
aanpak. Het zijn opgewekte en moralistische
vertellingen, waarin hij
speels en met ironie de menselijke
zwakheden beschrijft. Brocaat en
Boerenbont uit 1949 en de volgende
titels hebben echter minder succes.
De schrijver verlegt dan zijn aandacht
naar het koken en weet daarmee
in de jaren vijftig en zestig op de
radio en televisie te komen. Hij is
eerst geregeld te gast bij het populaire
KRO-radioprogramma Moeders
wil is wet en daarna krijgt hij
vanaf 22 oktober 1954 het eigen programma
Pottenkijken op KRO-televisie.
Een recensent van dagblad De
Tijd is er niet blij mee. „Waar gaan
we heen als de kostbare zendtijd nu
al besteed wordt aan het demonstreren
van een nieuwe bereidingswijze
van runderlappen met witte
kool”, schrijft hij.
Nicolas trekt er zich uiteraard niets
van aan. Zijn populariteit brengt
hem op het idee kookboeken te gaan
schrijven. Als eerste brengt hij in
1955 het boek Visrecepten uit. In 1957
verschijnt Het Extra Kookboek.
Doodernstige recepten van de Heer
van Jericho, de eerste Nederlandse televisiekok,
een slim naar zijn grote
successen verwijzende titel. Het
boek wordt in 1961 gevolgd door
Goud voor uw keuken, een receptenboekje
in opdracht van Maggi.
Daarna schrijft hij voor het Centraal
Instituut voor Voedingsonderzoek
TNO en verschijnen tussen
1966 en 1977 achtereenvolgens
Gerst en bier, Over aardappelen, Over
pluimvee en eieren, Over zuivel, Over
fruit, Over vlees en Over graan, meel
en brood.
Ook als kok en kookboekenschrijver
is Nicolas een blijmoedig man. Als
een verslaggever van De Nieuwe
Limburger hem in 1969 vraagt waar-
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over
Edmond Nicolas.
om er steeds meer mannen uit liefhebberij
gaan kokkerellen, is zijn
antwoord: „Omdat er zo verschrikkelijk
veel vrouwen zijn die slecht
koken.”
Edmond Nicolas overlijdt in 1976.
AUTO
Autotest
Volkswagen ID. Buzz: Buzzy positivity
je er ook nog wat achter hangen dan
kan dat tot maximaal (geremde)
1000 kg. Behalve deze volledig elektrische
ID. Buzz is er de Multivan als
hybride en heb je als bestelwagen
nog steeds de good old Transporter
als diesel.
Eindoordeel
Nu is de ID.Buzz vooral een premium
bus met een dito prijs, die een
behoorlijke multifunctionaliteit
biedt, voldoende maar geen bovengemiddelde
actieradius heeft en een
trekkracht die minder is dan bij
sommige concurrenten en ook minder
dan we van Volkswagen-bussen
in het verleden gewend waren.
SPECIFICATIES
Volkswagen ID.Buzz 1st Max
Prijs (testauto bij repo): € 74.590,--
Topsnelheid: 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 10,2 s
Gem. WLTP-verbruik: 21,3 kWh/
100 km
Accutype: Lithium-Ion
WLTP-actieradius: 410 km
AC/DC-laden: 11 kw/ 170 kW
Motor: permanente synchroonmotor
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: achterwielaandrijving
de ID. Buzz later ook verkrijgbaar
zal zijn in goedkopere uitvoeringen
met een kleiner accupakket van 60
kWh en een prijskaartje dat hopelijk
onder de 60k blijft. Voorlopig moeten
we het doen met de 1st en de 1st
Max, die voor 74.590 euro de rijkste
uitrusting te bieden heeft.
Wat krijgt je voor deze prijzen? Allereerst
een vijfzitsbus met een
laadruim van minimaal 1121 liter.
Gooi je de achterste zitplaatsen plat,
dan kan er maximaal 1581 liter mee.
In de Cargo-versie gaat er nog meer
mee. Met zijn standaard 77 kWh-accupakket
zou hij volgens de WLTPmeetmethode
413 km ver moeten
komen op een acculading.
De zitpositie is goed en zoals je van
zo’n bus mag verwachten ook hoger,
maar met nog meer overzicht dan in
een SUV. De stoelen ondersteunen
goed en je kijkt uit op een mooie
cockpit met digitale schermen,
maar ook fysieke knoppen. De Max
die wij reden had het grootste centrale
scherm (12 inch), de normale
1st moet het met een 10-inch
scherm. Die mist dan onder andere
wel een 360-gradencamera, file-assistent,
dodehoeksensor, meer geavanceerde
parkeerhulpen en lendensteunen
met massagefunctie.
Bovendien heeft de Max elektrisch
verstelbare voorstoelen en een bagagenet.
En dat laatste is een mooi bruggetje
naar multifunctionaliteit, een belangrijk
onderwerp bij een bus. De
Max heeft namelijk wel de Multiflexvariabele
laadvloer, de 1st niet. Geen
ramp, want de dubbele laadvloer is
niet de meest geniale multifunctionele
vinding. De laadvloer is nogal
een degelijke en omvangrijke constructie
en daardoor ook nogal
zwaar. Wel heb je daarmee een
mooie vlakke laadvloer die naadloos
doorloopt over de platgeklapte rugleuningen
van de achterste zitrij. De
klep gaat lekker ver en makkelijk
omhoog en ook naar achteren is het
zicht bovengemiddeld goed, mede
dankzij de achteruitrijcamera. Wil
Volkswagen ID. Buzz.
Foto Volkswagen
Na lang wachten konden we dan
eindelijk de cadeau-bus van
Volkswagen uitpakken en in volle
glorie bewonderen. Maakt dat
euforisch of stelt hij toch teleur?
Door Jaco Bijlsma
Missie geslaagd als het gaat om het
exterieurdesign. En in de optionele
twotone-uitvoering ziet de Buzz er
echt lekker uit. Hij laat de MPV op
een vermakelijke manier een comeback
maken. Kleine kanttekening is
wel dat hij minder het one-box-design
is dan het origineel van 75 jaar geleden.
Maar grosso modo staat er een
hippe bus en dat was de bedoeling.
Het knuffelbare retro-design is in
feite een moderne uitvoering van
hetzelfde idee toch heel erg anders.
In 2022 maken we gebruik van het
multifunctionele MEB-platform.
Een ander uitgangspunt is de Volkswagen
Transporter, want omdat de
Buzz ook op grote schaal geld moet
verdienen als bestelbus, dienen de
binnenmaten zoveel mogelijk inhoud
te bieden. En dat betekent dat
de Buzz qua buitenmaten een forse
auto is geworden. Maar betekent
dat ook een grote prijs? Ja, voorlopig
wel. Want de ID. Buzz maakt zijn entree
in 1st-uitvoeringen, waarvan de
goedkoopste net geen 70 mille moet
opbrengen. Het goede nieuws is dat
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto