woensdag 20. 10. 2021 AUTO 13
Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht
Haarwerken MP in Roermond geeft deskundig advies
Haar- en hoofdhuidproblemen in Roermond toegenomen
door coronastress
Roermond, 21 oktober 2021
Maar liefst 54,9% van de Nederlanders - en dus ook van de
inwoners van Roermond - heeft haar- of hoofdhuidproblemen,
of heeft deze gehad. Uit onderzoek blijkt dat bij bijna 13,2%
van hen deze problemen ontstaan of verergerd zijn door de coronacrisis.
Bij mannen zijan de haar- en hoofdhuidproblemen
sterker toegenomen tijdens de coronapandemie: de stijging is
14,9% bij de mannen en 11,9% bij de vrouwen.
Jeuk, eczeem en zelfs haaruitval
zijn klachten die veroorzaakt
kunnen worden door stress,
maar op hun beurt ook stress
veroorzaken. Gespecialiseerde
haarwerkspecialisten kunnen
veel betekenen. Want er zijn
goede behandelingen voor haar-
en hoofdhuidproblemen. Maar
uit onderzoek blijkt ook dat
veel mensen niet weten waar ze
met hun problemen en vragen
terecht kunnen.
Het belang van haar
75,3% van de Nederlanders
vindt dat hun haar en kapsel bijdraagt
aan het zelfvertrouwen
en welbevinden. Voor vrouwen
is hun haar belangrijker voor
hun zelfvertrouwen dan voor
mannen. 88% van de vrouwen
geeft aan dit (zeer) belangrijk
te vinden en dit geldt voor
66,5% van de mannen. “Haar is
ontzettend belangrijk voor het
welzijn van mensen.” vertelt Willeke
Pietersma, voorzitter van
de ANKO Sectie Haarwerken.
“Door de lockdowns van vorig
jaar en begin dit jaar, werd
dat meer dan ooit duidelijk.
Nederland miste de kapper
enorm en de waardering voor
ons vakmanschap steeg naar
ongekende hoogte.”
Erkende haarwerkspecialist
De erkende haarwerkers werken
vaak voor mensen met ernstige
haarproblemen, bijvoorbeeld bij
haaruitval door chemo of bij Alopecia.
Maar een haarwerkspecialist
kan ook veel betekenen
voor mensen met minder ernstige
klachten, die geen haarwerk
nodig hebben. Marijke Paradiek
haarwerker van Haarwerken MP
in Roermond: “Er is zoveel mogelijk
qua preventie van haaruitval
en het oplossen van problemen,
maar helaas weet nog niet
iedereen dit. Uit het ANKO-onderzoek
blijkt dat 69,5% van de
Nederlanders niet weet dat je bij
haar- en hoofdhuidproblemen
voor een deskundig advies naar
een erkende haarwerkspecialist
kunt gaan.”
Veel mogelijk
De ANKO haarwerkspecialisten
zijn deskundigen die zijn
getoetst op hun kennis en die
continu worden geschoold met
de laatste inzichten. Onlangs
ontwikkelde de ANKO nog samen
met dermatologe Annemie
Galimont een online opleidingsplatform,
speciaal voor
haarwerkspecialisten. “Door
op 21 oktober een ‘Dag van het
Haarwerk’ te organiseren, proberen
we meer bekendheid te
geven aan deze uiterst deskundige
beroepsgroep” legt Marijke
Paradiek uit. “En zo laten we
ook weten welke oplossingen er
allemaal zijn.”
Deskundigheid en privacy
De ANKO Sectie Haarwerken
verenigt zo’n 350 deskundige en
erkende haarwerkspecialisten.
Zij zijn gewend te werken met
kwetsbare klanten.
Marijke Paradiek: “Wij kennen
heel goed de onzekerheden en
gevoeligheden van bijvoorbeeld
kankerpatiënten en mensen met
alopecia, maar juist ook mensen
met ‘gewoon’ heel dun haar of
een gevoelige hoofdhuid kunnen
bij ons terecht. Zorg en beauty
gaan bij ons hand in hand. Onze
salon in Roermond is zo ingericht
dat privacy voorop staat en
klanten zich snel op hun gemak
voelen. Maak nu een afspraak
voor een vrijblijvende kennismaking!”
Haarwerken MP
Marijke Paradiek
Raadhuisstraat 2
6042 JL Roermond (Maasniel)
telefoon: 0475-329616
mail: info@hbmp.nl
Wat wil je ook wanneer de leiding bij
Volkswagens sportdivisie in handen
is van niemand minder dan Jost Capito?
Inmiddels werkt hij bij het Williams
F1team,
maar ten tijde van de
ontwikkeling van deze Golf R zat hij
op de troon bij Volkswagen. Misschien
hebben we bovendien wel het
een en ander te danken aan de voortdurende
verbetering van ESPsystemen,
die een hoop ellende kunnen
voorkomen, zodat het weggedrag in
de basis niet overdreven voorspelbaar
hoeft te zijn. Er is immers al genoeg
voorspelbaars aan de samenstelling
van de Golf R. De EA888
viercilinder turbomotor? Check.
Een tamelijk bescheiden bodykit?
Check. Een vrijwel standaard interieur
met sportkuipen en een enkele
sierlijst, stiknaad en badge om de vanafprijs
van 65.490 euro te verantwoorden?
Check. Aangezien het interieur
niet bepaald het sterkste
punt van de Golf 8 is, kun je wel raden
dat de kwaliteitsbeleving bij het topmodel
nog wat meer uit de pas loopt.
Het infotainmentsysteem is onverminderd
traag, het materiaalgebruik
een stap terug in vergelijking
met de vorige generatie. Maar afgezien
van het feit dat de fijn zittende
sportstoelen een fractie te hoog in de
auto staan, is het qua zitpositie en
ondersteuning wel in orde.
Minder voorspelbaar en een betere
verantwoording voor de prijs is het
nieuwe vierwielaandrijvingssysteem.
In navolging van Ford (Focus
RS) en MercedesAMG
(A45) kiest
Volkswagen nu voor 4WD met koppelsturing
op de achteras. Zij het in
tegenstelling tot de concurrenten
mét een centrale koppeling, die onder
normale omstandigheden tot de
helft van het vermogen naar achteren
kan sturen. Wie opteert voor een
RPerformancepakket
krijgt zoals
dat tegenwoordig hoort (naast een
begrensde top van 270 km/h, 19inch
en een dakspoiler) een ‘driftmodus’,
waarin maximaal overstuur wordt
geprovoceerd door meteen zo veel
mogelijk vermogen naar één van beide
achterwielen te dirigeren. Maar
dat heeft weinig toegevoegde waarde
voor wie geen Scandinavisch ijsmeer
ter beschikking heeft. Het systeem
is echter wel uitstekend geschikt
om het onderstuur weg te
poetsen dat de Golf R in het verleden
zo geplaagd heeft. Bocht in word je
geholpen door een ijzersterke vooras,
bocht uit voel je eerst hoe de vooras
door het remsper naar de binnenkant
wordt getrokken, waarna de
achteras ‘m duidelijk voelbaar naar
binnen begint te duwen. De basisbalans
is licht onderstuurd met net voldoende
liftoff
overstuur om bochten
neutraal te kunnen aanvallen,
wat een enorm vertrouwen geeft.
De nieuwe remmen zijn ontzettend
goed. Geen enkel moment van fading
hebben we gemerkt, terwijl de vertraging
en doseerbaarheid perfect
bleven, evenals de stabiliteit tijdens
het remmen.
De motor die tot 320 pk en 420 Nm is
opgevoerd, blijft even vlak als altijd,
maar is daardoor goed doseerbaar
en bij elk toerental krachtig. De bak
schakelt sneller dan ooit op én terug,
en doet dit vooraan niet meer automatisch
bij de toerenbegrenzer of
via een kickdown, zodat je de volledige
controle hebt. We kunnen ons zo
gauw geen betere auto voorstellen
om in betrekkelijke veiligheid rondjes
op een willekeurig circuit te boenderen
zonder dat het saai wordt.
Driemaal blijkt inderdaad scheepsrecht.
Laten we in het licht van de
elektrificatie hopen dat het niet ook
lest best is…
Eindoordeel
De R is eindelijk niet alleen in naam
en prijs het hoogtepunt van de Golf,
maar ook qua snelheid en rijplezier.
Eén van de beste sporthatchbacks
op de markt.
SPECIFICATIES
Volkswagen Golf R DSG 4MOTION
Prijs: € 65.490,Topsnelheid:
270 km/h
Acceleratie 0100:
4,7 s
Gem. verbruik: 1 op 12,8
CO2emissie:
177 g/km
Motor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Max. vermogen: 320 pk (235 kW)/n.b.
min1
Max. koppel: 420 Nm/2100 min1
Transmissie: zeventraps DSG automaat
Massa leeg: 1551 kg
AUTOTEST
De derde generatie Volkswagen
Golf R is eindelijk de auto die hij
altijd heeft moeten zijn: niet alleen
snel en dagelijks inzetbaar, maar
ook leuk om te rijden.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Volkswagen Golf R.
FOTO VOLKSWAGEN AG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto