Woensdag 18. 10. 2023 13
AUTO
gen ervaren hoe die het witte doek
vult met vormen en kleur. Ad: „De
natuur brengt me tot diepe gedachten,
tot mijn meest innerlijke zelf.
Het gaat erom je los te maken van je
wil, en op te gaan in dat grotere.”
Sprakeloos
Hoe ontstaat zo’n bundel?, vraag ik.
Ook dat is een wonderlijk verhaal.
Frits: „Ik had zijn fotowerk gezien op
Facebook, kende hem niet, werd erdoor
geïnspireerd. Ik schreef vervolgens
een sonnet, stuurde het, vroeg
wat hij ervan vond.” Ad: „En ik was
sprakeloos. Hij trof precies wat ik gedacht
had bij het nemen van die foto.
Ik voelde intense zielsverwantschap.
In het betreffende sonnet
Kind sluit hij af met: De fotograaf die
zulke beelden vindt, kijkt als een vrij en
onbevangen kind. Dat is exact hoe ik
mijn werk ervaar.”
Zijn lovende reactie inspireerde
Frits tot de andere sonnetten, waarbij
hij vrij was in de foto’s die hij als
voorbeeld koos. Zoals dit fragment
uit het sonnet Water: Ga zitten, laat je
geest de vrije loop / Geef licht aan somberheid
en muizenissen / En kleur je
zwart gemoed met groen van hoop /
Om je verbleekte zelfbeeld te verfrissen.
‘Gestilde tijd’ is te bestellen bij Ad Lamerigts,
ad.lamerigts@planet.nl, en Frits Criens,
criensfrits@hotmail.com. De laatste dichtbundel
van Criens, ‘Vermorst geluk’, is verkrijgbaar
bij de boekhandel.
literaire hoek
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over Frits
Criens en Ad Lamerigts.
Autotest
Alfa Romeo brengt facelift voor Giulia en Stelvio
meo is een superieur sturende SUV.
Eentje die zijn extra honderd kilo’s
effectief weet te verbergen en een
perfecte gewichtsverdeling van
50/50 heeft. Natuurlijk zit er meer
rol in de Stelvio, maar voor een serieus
potje hoeken deinst hij absoluut
niet terug.
Het probleem op de Nederlandse
markt is echter het gebrek aan elektrificatie.
De minder dan 65.000
euro kostende 2.0 T met 200 pk is
niet meer leverbaar en daardoor is
de diesel nu de instapper, met een
vanafprijs van 76.150 euro. Voor de
280 pk sterke benzineversie, die op
papier 1 op 11,9 loopt, betaal je minimaal
79.300 euro, onder meer door
de bpm van ruim 25.000 euro. Maar
er gloort licht aan het einde van de
tunnel. Al over vier jaar wordt Alfa
Romeo een volledig elektrisch
merk.
Eindoordeel
De Giulia is een zakensedan voor
liefhebbers van het betere stuurwerk.
Mensen die bovendien door
de vingers willen zien dat-ie niet helemaal
meer bij de tijd is.
De Stelvio is een overtuigende
sport-SUV, die wordt gehinderd
door zijn relatief hoge prijs en zijn
ietwat verouderde cabine.
sportstoelen in de door ons gereden
Giulia Competizione zijn hard,
maar bieden wel zijdelingse steun
als het rijtempo omhooggaat.
Maar sturen doet-ie goed! De Giulia
is een sportsedan van BMW 3-serieniveau,
met een voortreffelijk onderstel
en een enthousiasmerend
stuurgedrag. Er zijn alleen 4WDversies,
in slechts twee motorvarianten:
de 2.0 T met 280 pk en de 210
pk leverende 2.2 JTDm-diesel.
Voorheen begon de prijslijst bij ruim
45.000 euro voor de 2.0 T met achterwielaandrijving
en 200 pk. Nu
ben je minimaal 65.000 euro kwijt.
Dat komt mede door het gebrek aan
hybridetechniek. Alleen op het instapmodel
zit al bijna 17.000 euro
bpm. Een aangename motor is de
2.0-liter viercilinder wel, zeker in
combinatie met de standaard achttraps
automaat van ZF.
En de facelift van de Stelvio, zie je
daar veel van? Niet veel. Het enige
faceliftverschil is dat Alfa Romeo op
de Stelvio achterlichtunits met
kleurloze beglazing toepast. Die van
de Giulia zijn donker gekleurd. De
Stelvio heeft dezelfde eigenaardigheden
als de Giulia. Een infotainmentsysteem
dat iets te lang over je
vingerbewegingen moet nadenken
en een gebrek aan draadloos Apple
CarPlay en Android Auto. Het dashboard
is na al die jaren nog steeds
een feest om naar te kijken, met die
typische verrekijker-look voor het
instrumentencluster, mooie stiksels
en een overdaad aan leer. De gebruikte
kunststoffen zijn helaas niet
altijd van een hoge kwaliteit. Opmerkelijk
is het feit dat de benzinemotor
in de Stelvio stiller is dan die
in de Giulia. De Stelvio is 4 centimeter
langer dan de Giulia, ongeveer
even breed en maar liefst 20 centimeter
hoger. Aan zitruimte heb je in
beide geen gebrek, maar wil je ook
bagage meebrengen, dan moet je de
Stelvio hebben. Zijn kofferbak is 525
– 1620 liter groot. In de Giulia kan
‘slechts’ 480 liter mee. Ook de Stelvio
is er alleen in 4WD. De Alfa Ro-
Alfa Romeo
Stelvio.
Foto Alfa
Romeo
En de Alfa Romeo Giulia, hij
zwoegde voort. Daarom krijgt de
zeven jaar oude sedan wéér een
facelift. Copy/paste: We kunnen de
rij-indruk van de Alfa Romeo Giulia
bijna overnemen, want de Stelvio
profiteert van dezelfde updates.
Door Remco Slump
Als je aandachtig kijkt, zie je de facelift
van de Giulia wel. Alfa Romeo
heeft de dagrijverlichting in lijn gebracht
met die van de Tonale. De
achterlichten schuilen nu achter
‘rookglas’ en in de typische ‘driebladige’
grille zit voortaan ander traliewerk.
Standaard krijgt de vernieuwde
Giulia adaptieve led-matrix
koplampen. In het interieur
werden de analoge meters vervangen
door een digitale cockpit. Jammer
is dat het infotainmentdisplay
nog steeds niet snel genoeg reageert
op input. Wil je gebruikmaken
van Apple CarPlay of Android Auto,
moet er een kabeltje aan te pas komen
om een kopie van je iPhonescherm
op het centrale touchscreen
te toveren. Niet opmerkelijk,
gezien de leeftijd van de Giulia, zijn
de gebruikte materialen in de cabine.
De harde plastics hier en daar
contrasteren met de deels leren bekleding
en de prachtige metalen
schakelflippers achter het stuur. De
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Magische zielsverwantschap tussen dichter en fotograaf
Verwondering is misschien wel het
hoogste goed in het leven, wellicht
meer dan liefde en geluk, zeker meer
dan geld en status. Verwondering
voor wat het leven, in al zijn facetten,
te bieden heeft. Menig kunstenaar
zal het beamen. Menig kunstliefhebber
ook. Onlangs las ik van collega
Frits Criens de dichtbundel Gestilde
tijd. 33 sonnetten door evenzoveel
foto’s gedragen. Of moet ik zeggen:
33 foto’s door sonnetten gedragen?
Voor de lezer een kruisbestuiving, allemaal
even prachtvol. Een muzikaal
samenspel van beeld en taal, noemen
dichter en fotograaf het zelf. Ik
zou het een monument van zintuiglijkheden
willen noemen. Want terwijl
je leest en kijkt, openen alle zintuigen
zich, en hoor je, voel je, ervaar
je dát wat leven doet.
Kaïros
Ik sprak de dichter en de fotograaf,
beiden woonachtig in Haelen. Frits
Criens, bekend auteur van gedichten
en romans, toneelstukken en
verhalen, zowel in het Nederlands
als in het dialect. Ad Lamerigts, muziekdocent,
saxofonist en dirigent,
Voor Ad is de natuur als een religie,
zijn grootste inspiratiebron. „Misschien
moet ik mij een animist noemen”,
zegt hij, „in de zin dat alles van
waarde is, bezield, en dat je daar respect
voor moet hebben. Het past
mensen niet zich hoogmoedig boven
de natuur te stellen. We zijn er onderdeel
van. Nederigheid zou ons
sieren.”
Meewandelen met de meester-schilder
noemt hij zijn fotograferen, mofotograaf
bovenal sinds hij uit het dagelijks
keurslijf van werkverplichtingen
is bevrijd. Tijd en tijdsbeleving
zijn dragende thema’s in hun
kunstzinnige werk. „De tijd stoppen,
een moment stilstaan”, legt Frits
Criens uit. „Dat is wat een dichter
doet. De rust ervaren in wat eerst
chaos lijkt.” Een paradijs waar het
verleden overgaat in het heden. In
het sonnet Tijdloos schrijft hij: ‘Want
hier alleen ben jij je eigen tijd, die rust en
ruimte biedt aan jouw talenten.’ Ad
Lamerigts noemt zo’n gebeurtenis
een Kaïros-moment. Het stelt hem
in staat ‘andersom te fotograferen,
beeld van achter naar voren brengen,
gelaagdheid te benadrukken.’
We praten over het tweede, opmerkelijke
thema in de bundel: de verbondenheid
met de natuur. Natuur
die door de mens schaamteloos
wordt misbruikt en uitgebuit. Ze
maken zich er allebei kwaad om.
Ad Lamerigts (links)
en Frits Criens.
Foto Ad Lamerigts
DOOR PETER LENSSEN