Tijdens de #posifi ets-challenge laten we de
auto staan en pakken we (vaker) de fi ets.
Iedereen in Zuid-Limburg kan meefi etsen
voor het goede doel. Tijdens deze #posifi
ets-challenge maken we samen zoveel
mogelijk fi etskilometers. De #posifi ets-app
registreert het allemaal. Jouw minuten op
de fi ets worden (tot 11 november 2023) omgezet
in een bijdrage aan het Jeugd- en Volwassenenfonds
Sport & Cultuur Limburg.
Deze fondsen helpen gezinnen in geldnood
om toch mee kunnen doen aan sport en
culturele activiteiten. Jij in beweging, zij in
beweging!
Hoe werkt het?
Download de #posifi ets-app en doe automatisch
mee aan ’Meters maken is punten
sparen’. Voor elke fi etskilometer ontvang je 1
punt. Zolang je meedoet, bouw je een puntensaldo
op waarmee je loten voor de loterij
kunt kopen. In de loterij maak je iedere
maand kans op mooie prijzen, zoals diner- of
bioscoopbonnen, T-shirts, fi etsaccessoires, of
een VVV-Lekker Weg-cadeaubon. De hoofdprijs
is een Bikkel e-bike! Je kunt meedoen
met ‘meters maken is punten sparen’ tot eind
december 2023.
Hoe meer fi etskilometers, hoe meer
Zuid-Limburg Bereikbaar doneert aan het
Jeugd- en Volwassenenfonds Sport en Cultuur.
Doe nu mee
Deelnemen is nog mogelijk, kijk hier voor
meer informatie:
Doe jij al mee met de challenge en heb je
problemen met de registratie van je ritten?
Het kan zijn dat de powermanager van je
telefoon ervoor zorgt dat de #posifi ets-app
geblokkeerd wordt in haar werking. Je zult
dan de #posifi ets-app moeten toevoegen in
de ‘whitelist’ van apps die mogen meten op de
telefoon. Heb je nog een andere vraag?
Kijk dan op onze website onderaan bij de
veelgestelde vragen.
Vrachtwagens en bestelbussen die rijden
op fossiele brandsto en kunnen vanaf 1
januari 2025 niet meer zomaar het centrum
van Maastricht in. Tegelijkertijd zorgt een
overgangsregeling ervoor dat ondernemers
niet van vandaag op morgen moeten overstappen
op elektrisch rijden.
Onlangs trok een fl yerteam het centrum van
Maastricht in met de vraag aan bestuurders
van bedrijfsauto’s: “Zullen we kijken of je met
deze bestelwagen de stad nog in mag na 1
januari 2025?”.
Wat bleek? Circa 85% van de 110 gecheckte
kentekens mag na 1-1-2025 nog steeds het
centrum in, meer dan de helft tot 1-1-2028. En
voor 17% is de zero-emissiezone niet meer
toegankelijk.
Reacties
Menig chau eur was aangenaam verrast door
de kentekencheck omdat hij nog een tijd kan
doorrijden met de huidige bestelauto. Het
fl yerteam telde ook een vijftal elektrische
bestelauto’s. Een enkele binnenstadondernemer
blijft vierkant tegen: “Jullie maken de stad
kapot, ik kan het niet betalen, er is geen materieel.”
Andere geluiden zijn er ook: “Goed dat
dit gebeurt, laten we niet stilstaan, op termijn
moeten we af van die ronkende motoren.”
Hulp voor ondernemers
De overgangsregeling voor ZES zorgt ervoor
dat de meeste ondernemers niet van vandaag
op morgen de overstap naar zero-emissie
moeten maken. De fl yeractie is onderdeel van
een intensieve campagne om ondernemers te
informeren en adviseren. Ondernemers staan
er namelijk niet alleen voor om zich voor te
bereiden op Zero Emissie Stadslogistiek. Zij
kunnen zich - gratis - laten adviseren over
elektrisch rijden of andere slimme logistieke
oplossingen.
Stadslogistiek Café
Dinsdag 24 oktober organiseert de Stadsaanpak
Maastricht Bereikbaar een Stadslogistiek
Café waar ondernemer Remco Klaassen van
Clichee Streetfood & Bar vertelt hoe hij en collega
ondernemers zich voorbereiden en waar
ondernemers hun vragen kunnen stellen aan
experts. Lees meer over dit Stadslogistiek Café
via de QR-code.
Je mening geven?
Wil jij jouw mening geven op het ontwerp-
verkeersbesluit voor de zero-emissiezone en
het voorgenomen landelijke onthe¦ ngenbeleid
dan kun je een zogenaamde zienswijze
indienen tot en met 2 november. Hoe? Dat
staat op de website www.zesmaastricht.nl.
Sabine Nobbe-Schilderman (38) is eigenaresse
van Linolux in Wyck en de webshop
Linnenshop.nl. Deze winkel, met voorheen
de naam Het Kousenhuis, bestaat in 2024
honderd jaar. Sabine, vierde generatie
Schilderman in de zaak, gaat geheel met de
tijd mee als het gaat om vervoer. Ze kiest al
jarenlang voor groen en emissieloos transport,
door te werken met Goederenhubs.
Waarom kiest zij hiervoor? Je leest het in
dit interview.
De tijden zijn veranderd. Denk je dat je
overgrootvader (de oprichter van destijds
het Kousenhuis) in 1924 bezig was met
emissievrij vervoer? “Dat speelde toen niet.
Het gehele proces van leveren en a§ alen
verliep nog heel anders. Mijn eigen vader vond
het meteen een goed idee toen ik tien jaar
geleden in zee ging met Binnenstadservice
Maastricht, de voorganger van Goederenhubs.
Waarom is het voor jou handig om gebruik
te maken van Goederenhubs?
“Voorheen stonden PostNL, DHL en andere
leveranciers dagelijks op verschillende tijden
voor de deur. Nu levert Goederenhubs alles
gebundeld, één keer per dag. De vriendelijke
bezorgers kennen mij en mijn personeel
inmiddels goed. Ze brengen alles netjes naar
binnen, daar waar andere bezorgers de dozen
alleen tot aan de drempel brengen. Daar word
je toch blij van?”
Sabine vertelt bovendien dat ze de mensen
van Goederenhubs ook gerust kan bellen als
ze de timing wat wil aanpassen. “Stel: alles
staat hier al redelijk vol en de bestelling heeft
geen haast. Dan vraag ik of ze vandaag niet alle
dozen brengen, en later in de week de rest. Dat
is allemaal geen probleem.”
Er zijn nog meer voordelen. “Als je gebruik
maakt van de leveringen van Goederenhubs,
nemen zij je plastic en papier iedere dag
mee.” Ze denkt even na en verzucht dan: “Ik
snap oprecht niet dat niet méér mensen hier
gebruik van maken. Nu is elke zaak anders,
en misschien is het minder gunstig als je niet
zoveel goederen ontvangt per dag? Bij een vergelijkbare
onderneming als de mijne, in hartje
Maastricht, is dit ideaal.”
Op 1 januari 2025 is zero-emissie zone in
Maastricht van kracht. Moet jij nog iets
voorbereiden of ben je er al klaar voor?
“Qua levering van goederen voldoe ik al aan
alle eisen. Als er ondernemers zijn die vragen
hebben over Goederenhubs, dan mogen ze me
altijd benaderen.”
Lees het volledige
interview via de
QR-code.
Je kunt nog een maand meefi etsen voor het goede doel
Zero-emissie stadslogistiek
Sabine over ZES: “Emissieloos transport? Dat doen we toch ook voor onze kinderen?”
Foto: Aron Nijs