Woensdag 01. 11. 2023 13
Abdissenbosch-trainer Kenneth Wetzels kijkt kritisch naar de verrichtingen
AUTO
Coaches kijken
vooruit naar derby
Regio
Vanaf
de velden...
In deze rubriek kort nieuws vanaf
de velden. Op zoek naar een nieuwe
grensrechter? Een trouw lid
gehuldigd? Een ander nieuwtje
delen? Laat het weten via:
zuid@delimburger.nl.
Autotest
Nieuwe Renault Espace is geen familie van...
kans om daarbij in de buurt te komen,
heb je in de stad, waar de aandrijflijn
de verbrandingsmotor zoveel mogelijk
uitgeschakeld laat. Op langere ritten
toont de Espace zich een comfortabele,
weinig enthousiasmerende
reisauto. Het rijgedrag van de grote
Renault laat zich het beste omschrijven
met de muziekterm middle of the
road: degelijk, doorsnee en geen moment
discutabel. Een beetje zoals de
hele auto is, eigenlijk.
Eindoordeel
De zoveelste zevenzits-SUV in zijn
segment. Fijne en ruime reis-SUV
met een tweede zitrij voor kinderen
en kleine volwassenen. Blinkt nergens
echt in uit.
SPECIFICATIES
Renault Espace E-Tech Hybrid 200
Prijs: € 46.830,-
Topsnelheid: 175 km/h
Acc. 0-100 km/h: 8,8 s
WLTP-verbruik gem.: 4,7 l/100 km
CO2-emissie: 104 g/km
Accucapaciteit: 2,0 kWh
Motoren: 3-in-lijn, 1.199 cc, twee elektromotoren
Max. vermogen: 130 pk (96 kW)/
4.500 rpm
Max. koppel: 205 Nm/1.750 rpm
Max. systeemverm.: 200 pk (147 kW)
Max. systeemkoppel: 205 Nm
1.700 liter naar zo’n 1.800 liter. Voor
de derde zitrij rekent Renault geen
meerprijs. Beide Espace-versies zijn
er dus vanaf 46.830 euro. In de standaarduitrusting
zitten een 12,3-inch
digitale cockpit, een 12-inch infotainmentscherm
met Apple CarPlay en
Android Auto, elektrisch bedienbare
ramen, led-koplampen, airco, een
draadloze telefoonlader en meer.
Boven het instapniveau, Techno geheten,
staan de sportief ogende Esprit
Alpine en de luxe Iconic. Allebei
zijn geschoeid op 20-inch lichtmetaal
en standaard voorzien van het zogeheten
4Control-systeem van Renault.
Met andere woorden, ze hebben
een mee- en tegensturende achteras,
voor een zo klein mogelijke
draaicirkel in de stad en een zo groot
mogelijke stabiliteit op de snelweg.
De werking ervan kan naar eigen
smaak worden aangepast.
De Espace is er alleen als E-Tech Hybrid
met 200 pk. De aandrijflijn bestaat
uit een 1,2-liter driecilinder turbomotor
met 130 pk en twee elektromotoren.
Eentje fungeert als
geïntegreerde startmotor/generator,
de andere is 68 pk sterk en gekoppeld
aan een 2 kW-batterij. In theorie zou
de Espace goed moeten zijn voor een
benzineverbruik van 1 op 21 en een actieradius
van 1.100 kilometer.
Ietwat controversieel is de multimodale
transmissie van de Espace. Het
is een automaat zónder koppeling,
met twee verzetten voor de elektromotor
en vier voor de benzinekrachtbron.
In andere Renault-modellen is
deze bak geen toonbeeld van verfijning.
De meeste kinderziektes zijn eruit,
beweert Renault, en dat merkten
we onderweg. Toch wisselt de Renault
nog steeds niet onmerkbaar genoeg
tussen elektro- en verbrandingsmotor.
Daarbij zullen sportievere
rijders merken dat de Espace vaak
nét te laat is met het bijschakelen van
de driecilinder voorin. De mate van
remregeneratie is in te stellen met
flippers achter het stuur. Renault
geeft voor de Espace een WLTP-verbruik
van 1 op 21,2 op. De grootste
Renault
Espace.
Foto Greg
De Renault Espace verandert van
trendsetter in trendvolger. Niemand
koopt nog MPV’s, dus is het
na veertig jaar gedaan met de
pionier van het genre. ‘Espace’ is
nu een naamplaatje, op een
verlengde Renault Austral.
Door Remco Slump
In vergelijking met die vijfzits SUV
Austral is de Espace 21 centimeter
langer en heeft hij een 7 centimeter
grotere wielbasis. Dat alles om plek te
kunnen bieden aan een extra zitrij helemaal
achterin. Optioneel biedt de
grote Renault plek aan zeven inzittenden.
Stel je daar niet te veel van
voor, want op de aanvullende stoeltjes
is hooguit plek voor een stel kinderen
of twee keer een Roel van Velzen.
De hoofdruimte is beperkt. De
beenruimte kan worden vergroot
door de tweede zitrij naar voren te
schuiven.
In de bagageruimte van de zevenzits
Espace is plek voor 159 liter. De achterste
zitjes zijn eenvoudig neer te
klappen, waardoor de inhoud van de
kofferbak van 477 naar 677 liter vergroot
wordt (afhankelijk van de positie
van de achterbank). Met enkel de
voorste stoelen overeind ontstaat er
een waar vrachtruim. Bestel je de Espace
met vijf zitplaatsen, dan gaat het
maximale laadvolume van meer dan
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
AMATEURVOETBAL
Nieuwsbrief amateurvoetbal!
Altijd op de hoogte van het Limburgse amateurvoetbal? Schrijf je dan
nu in voor onze nieuwsbrief op vrijdag en zondag. Zie www.limburger.nl
VOORUITBLIK AMATEURVOETBAL PARKSTAD LIMBURG
Ruim twee weken geleden baarde
de uitslag van het duel Abdissenbosch
Eikenderveld (6-8) nogal opzien.
Zes keer scoren en toch verliezen.
Afgelopen zondag incasseerde
de ploeg van Abdissenbosch-trainer
Kenneth Wetzels slechts één tegentreffer
en was het aan de andere
kant zeven keer succesvol. „Het
aantal gemaakte treffers toont aan
dat we kwaliteit hebben”, zei hij onlangs
nog. „Nu, na de broodnodige
winst op SV Brunssum, kijken we
met vertrouwen uit naar het duel tegen
het dit seizoen prima gestarte
FC Landgraaf. Wel ervoor zorgen
dat bij ons dit keer alles klopt.”
Ervaring opdoen
Collega Dave Zafarin geeft aan ‘een
team in opbouw te hebben’. „We
hebben vanuit de O19 liefst acht spelers
doorgeschoven naar het eerste
en tweede team. Daar zullen zij ervaring
moeten opdoen. Tot nu toe
verloopt dat proces redelijk. Leuk
om deze derby te spelen, zeker omdat
je veel bekenden ziet. Maar het
is ook een duel dat we gewoon moeten
winnen.” Jelle Reumkens is volgens
Zafarin nog niet helemaal fit.
Geduchte tegenstander
Vaesrade klopte in het voorbije
weekend slotlicht MMC Weert. Nu
staat koploper DVO op de rol. „Die
ploeg staat niet voor niets bovenaan.
We treffen dus een geduchte tegenstander.
Als promovendus hebben
we een goede start gemaakt en
we hopen DVO een lastige middag
te bezorgen”, aldus coach Kevin
Stawenga, die zichzelf een beetje in
de rol van underdog manoeuvreert.
FC Hoensbroek-trainer Roger André:
„Duels tegen Weltania zijn altijd
bijzonder, want er zijn dan twee
ploegen met verschillende spelopvattingen
aan het werk. En dat levert
vaak wisselend succes op.” André
wil de ontwikkeling die hij vorig
seizoen met zijn jonge ploeg heeft
ingezet doortrekken en hoopt stappen
te maken. „Spelen in het linkerrijtje
is daarbij ons uitgangspunt.”
Afgelopen zondag poetste Wijnandia
tegen Geulsche Boys een 3-0
achterstand knap weg. En dan
wacht nu hoogvlieger RKASV.
Wijnandia-coach Armand Minge-
Abdissenbosch (4B) ontvangt
komende zondag in de Landgraafse
derby FC Landgraaf. Promovendus
Vaesrade (3B) krijgt koploper
DVO op bezoek, FC Hoensbroek
(3B) reist naar Weltania en Wijnandia
(5A) mag naar RKASV.
Door Willy Wingen
lers: „In de tegen hun verloren bekerwedstrijd
zag ik hoe ver dat goed
voetballend team al is. Wij hebben
echter iets recht te zetten. Let wel,
ik heb veel vertrouwen in deze positieve
en leergierige groep.”
van zijn spelers. Foto privéarchief
* Er werden afgelopen zondag diverse
wedstrijden afgelast. Deze
duels worden ingehaald op donderdag
2 november om 20.00 uur. Het
gaat om de volgende wedstrijden.
Vierde klasse B: Eikenderveld-De
Leeuw; Vierde klasse C: Sporting
Sittard-Neerbeek; SV Argo-Urmondia;
Vierde klasse F: BEVOMerselo;
Vierde klasse H: SESMSH
Maasduinen; Vijfde klasse A:
RKSVB-RKASV; Vijfde klasse B:
MBC’13-OVCS; RIOS’31-Sint Joost;
Vijfde klasse C: RKDSO-Sportclub
Leeuwen: TSC’04-Leveroy.
* De JO07-2 van UOW’2 is herfstkampioen.
Liefst 23 van de 24 wedstrijden
werden gewonnen.
* Op het complex van BSV Limburgia
spelen de JO12 tot en met de
JO19 op donderdag 2 november
leds-voetbal. Het lichtspektakel
start om 18.00 uur.
* FC Hoensbroek biedt haar jeugdleden
sinds kort techniektrainingen
aan. Deze vinden iedere twee weken
plaats op zondagochtend onder leiding
van Theo Senden en Frank
Knaps (aanmelden bij de eigen
jeugdtrainer).