Woensdag 15. 11. 2023 13
literaire hoek
Veel Limburgers in ‘De Gemeenschap’
Charles Eyck leverde als illustrator een grote bijdrage aan ‘De Gemeenschap’.
Foto Jacques Voets
AUTO
duidelijk ten doel gesteld een auto te
construeren die serieus genomen
wordt in deze klasse, waar comfort en
luxe boven sprintsensatie gaan. De
Zeekr is uiterst beschaafd en volgzaam
en zeer nauwkeurig te doseren.
Toch is het qua stuurgevoel (nog)
geen BWM of Porsche als het om
scherpte en precisie gaat.
Waar ze nog flink aan moeten werken
is naamsbekendheid en merkimago.
Want nu zullen vrienden en collega’s
je nog met zorgelijk blik vragen of het
wel goed met je gaat als je je Mercedes
of Audi op zo’n Zeekr inruilt. Hoe
goed de 001 ook is, het is een Zeekr en
(nog) geen Porsche.
Eindoordeel
Sterk aanbod gezien prijs en prestaties.
Sterke en premium uitstraling
en afwerking. Alleen status en imago
hebben nog tijd nodig.
SPECIFICATIES
Zeekr 001 Privilege AWD
Prijs: 67.490,- euro
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 3,8 s
WLTP-verbruik gem.: 18,5 kW/100 km
Accucapaciteit net./br.: 100/n.b. kWh
Motor: elektrisch, twee synchroonmotoren
met perm. magneet
Max. vermogen: 544 pk (400 kW)
Max. koppel: 686 Nm
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over ‘De
Gemeenschap’.
Autotest
Zeekr (nog) geen Porsche
minimaal 2.200 kg. Tel daar nog maar
135 kg bij op voor de 544 pk en 686 Nm
sterke vierwielaangedreven versie
die wij reden. Beide auto’s hebben
hetzelfde accupakket van 100 kWh,
dat met een laadsnelheid van maximaal
200 kW kan worden bijgeladen.
AC-laden gaat met 22 kW. Het energiepakket
is goed voor een maximaal
WLTP-bereik van 620 kilometer voor
de RWD-versie, de AWD moet 580 kilometer
ver kunnen komen.
De cockpit maakt een goede indruk
met prachtige materialen die keurig
zijn verwerkt. De displays zijn groot
en mooi afgewerkt, de bekledingsmaterialen
zacht en luxe. Strakke aluminium
strips of trendy koperkleurige
strips en knoppen vormen de finishing
touch. De ergonomie en interface
is ook goed. De ruimte in de cabine
is royaal en het allesoverheersende
gevoel is dat van moderne luxe. De
bouwkwaliteit is heel hoog, maar in
heel kleine details als stik- en sluitnaden
zie je dat de Duitse gevestigde
orde nog net iets beter is.
Onderscheid maken is voor alle merken
moeilijker in dit elektrische tijdperk,
of je nou BMW of Zeekr heet. De
rijervaring wordt steeds universeler,
motorgeluid is geen factor meer en
technisch spektakel onder de motorkap
is ook verleden tijd. Dus achter
het stuur van de Zeekr 001 ervaar je
ongeveer hetzelfde als in een Tesla
Model S of in een Nio. Alleen het dashboard
en interieur in de Zeekr geven
je nog meer luxegevoel. De rijeigenschappen
zijn zoals bij de meest concurrenten
allround en stevig maar
comfortabel. De techniek doet stilletjes
zijn werk en er is nauwelijks rol-
of windgeluid te horen. De besturing
geeft voldoende feedback en je kunt
diverse rijstanden kiezen. Echt sportief
aanvoelen doet zo’n grote, zware
auto uiteindelijk niet, maar dat is ook
bij de gerenommeerde concurrentie
zo. Comfort is onder alle omstandigheden
gegarandeerd. Versnellen
doet de 001 op een volwassen manier,
hoewel zijn standaard sprinttijd 3,8
seconden is. Zeekr heeft zich over-
Zeekr 001.
Foto Zeekr
Wij zijn de tel kwijtgeraakt, maar
Zeekr is het zoveelste nieuwe
Chinese merk. We reden met de
volledig elektrische 001, die zich wil
meten met modellen van premiummerken
als BMW en zelfs Porsche.
Door Jaco Bijlsma
Zeekr komt voort uit Lynk & Co, dat
net als Volvo, Polestar en Lotus deel
uitmaakt van de Geely-groep. De verwantschap
gaat nog verder, want de
001 werd geboren als concept-car
voor Lynk & Co. Pas later besloten de
groepsstrategen dat het toch beter
was om er een apart, volledig elektrisch
merk van te maken.
De 001 belichaamt de ambitie van het
merk, want Zeekr gaat voor een premiumpositie
tussen de toppers. Deze
luxe, shooting-brake-achtige auto
moet definitief afrekenen met het
goedkope en slechte kwaliteitsimago
dat aan Chinese automerken kleeft.
Aan zijn prijs en looks zal het niet liggen,
want de uitstraling is luxe en indrukwekkend.
En met een vanafprijs
van net geen 60 mille kun je hem ook
moeilijk goedkoop noemen. Daarvoor
krijg je dan de versie met achterwielaandrijving
en die heeft een motor
van 272 pk en 343Nm. De forse
auto heeft een lengte van 4,96 meter,
is op een haar na twee meter breed en
1,56 meter hoog. De massa rijklaar is
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Gemeenschap en drukt het blad op de
persen van zijn eigen drukkerij. Hij
is bovendien de vormgever van 28
boeken van de bij het tijdschrift horende
uitgeverij.
Charles Eyck
Terug naar het turfwerk van Lex
van de Haterd. De Limburgse
schrijver met de meeste bijdragen
aan het blad is Pierre Kemp. Hij
maakt liefst 59 keer zijn opwachting,
terwijl broer Mathias maar tot
zeven maal komt. Vic Reinders
komt tot 27 poëticale bijdragen,
Emile Erens ook tot meerdere want
hij publiceert in afleveringen tussen
1931 en 1936 zijn roman De Pastoor
van Ars. Broer Frans Erens schrijft
alleen de inleiding bij het Zuid-Limburgnummer.
Van Jacques
Schreurs zijn gedichten en fragmenten
en toneelstukken in het
blad afgedrukt, terwijl de uitgeverij
drie boeken van hem op de markt
brengt.
De Limburgse gigant voor De Gemeenschap
is echter Charles Eyck.
Hij levert 24 omslagillustraties en
242 tekstillustraties voor het tijdschrift
en dertien omslagen voor
boeken en 151 tekstillustraties voor
boeken. Daar kunnen Joep Nicolas
en Henri Jonas absoluut niet aan
tippen, waarschijnlijk omdat Eyck
niet bij Café Suisse komt.
Gemeenschap, dat verschijnt tussen
1925 en 1941. Die wetenschap ontleen
ik aan de lezing die Lex van de
Haterd onlangs heeft gehouden tijdens
een symposium van de Commissie
Literatuurgeschiedenis van
het LGOG ter ere van docent, schrijver
en literatuurkenner Peter Winkels
(1854-2021). Van de Haterd
heeft diverse publicaties over De Gemeenschap
op zijn naam staan,
waaronder zijn proefschrift. Voor
zijn lezing is hij de Limburgers gaan
turven die hebben bijgedragen aan
het maandblad. Hij komt tot zes auteurs:
Pierre Kemp, Mathias Kemp,
Frans Erens, Emile Erens, Jacques
Schreurs en Vic Reinders, tot drie
illustratoren: Charles Eyck, Joep
Nicolas en Henri Jonas en tot één typograaf:
Charles Nypels.
Een reden voor die veelheid aan
Limburgers is deels een special over
Zuid-Limburg die in 1930 uitkomt,
waaraan veel van de al genoemden
bijdragen. Het is een opmerkelijke
uitgave, want alleen aan Zuid-Limburg
wordt een special gewijd, aan
geen enkele andere Nederlandse
streek. Daarbij zal meespelen dat
redacteuren van het blad regelmatig
bier drinken in Café Suisse te
Maastricht, waar ze veel van de bovengenoemde
schrijvers en kunstenaars
treffen.
Buiten dezen is een belangrijke rol
Er werken veel Limburgers mee aan
de katholieke literaire en culturele
tijdschriften die verschijnen tussen
grofweg 1920 en 1950. Bladen die
niet zoals voorheen worden uitgebracht
om in gezapig proza, poëzie
en beschouwingen God te loven,
maar om de katholieke letteren en
kunsten te vernieuwen. Zo behoort
de Venlose priester/wetenschapper
Jos Schrijnen (1869-1938) tot de oprichters
en de redactie van het tussen
1916 en 1925 verschijnende tijdschrift
De Beiaard. Daarin publiceert
Marie Koenen in afleveringen
enkele van haar romans, waaronder
haar succesvolle boek De Moeder.
Vernieuwender is het maandblad
Roeping (uitgebracht tussen 1922 en
1963), met bij de oprichters de in Sittard
wonende pater Molenaar
(1886-1969), bij de redacteuren Paul
Haimon (1913-1996) en bij de medewerkers
meerdere Limburgers.
Turven
Het tijdschrift met de meeste Limburgse
medewerkers is echter De
verzorgt tussen 1927 en 1930 de vaak
modernistische typografie van De
weggelegd voor typograaf/drukker
Charles Nypels uit Maastricht. Hij
DOOR ADRI GORISSEN