
> delimburger.nl
ADVERTENTIE
Opgroeien in Limburg 5
Minder stress door huiswerkbegeleiding
Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van huiswerkbegeleiding
groeit in rap tempo. Landelijk kreeg vorig jaar bijna een derde van
de middelbare scholieren en een kwart van de achtstegroepers
een vorm van aanvullend onderwijs. Kunnen we nog zonder?
“De huiswerkbegeleiding bespaart ons allemaal een hoop stress.”
Tekst Meyke Houben
Beeld Moniek Wegdam
“Ik stond altijd vrij sceptisch
tegenover huiswerkbegeleiding.
Als je dat nodig hebt, dan
zit je gewoon niet op het juiste
schoolniveau, dacht ik. Maar
in de loop der tijd heb ik mijn
mening bijgesteld. De jongste
van onze vier kinderen gaat nu
vijf dagen per week naar huiswerkbegeleiding.
Een beslissing
waar we absoluut geen spijt van
hebben.”
Een dochter en drie zoons
hebben de Maastrichtse Anouk
Rijnders en haar man. De oudste
is 25, de jongste 14. In de afgelopen
jaren heeft Anouk het
onderwijs zien veranderen. “Van
ouderwets klassikaal onderwijs
naar Montessori-achtige toestanden
en probleemgestuurd onderwijs
tot weer meer klassikaal
onderwijs. Ik heb het idee dat
nu meer van de kinderen wordt
verwacht. Buiten de vele losse
toetsen en toetsweken moeten
ze voor allerlei vakken presentaties
houden en werkstukken maken.
Echt een wereld van verschil
met de tijd dat onze oudste op
de middelbare school zat.”
“Er wordt ook veel meer nadruk
gelegd op een zo hoog mogelijke
instroom van leerlingen.
Melchior, onze jongste, testte in
groep 7 vmbo kader. De onderwijzeres
die ons dat vertelde, gaf
daar zelf een negatieve lading
aan. Wij hebben dat als heel
onprettig ervaren, zo wordt een
kind alleen maar onzeker.”
“In groep 8 scoorde Melchior
- mede dankzij de aanpak van
zijn onderwijzer, die in alle
leerlingen het beste naar boven
haalde - bij de Cito-toets een
havo/vwo-advies. Hij begon op
de havo, maar omdat de andere
kinderen al uit huis waren en
wij werkten, was hij ’s middags
alleen thuis. Dat voelde voor
hem en voor ons niet goed.
De neiging om na school te
gaan gamen of voetballen zou
hoogstwaarschijnlijk groter zijn
dan dat hij zich eerst op zijn
huiswerk zou richten. Daarom
hebben we in overleg met hem
besloten dat hij op huiswerkbegeleiding
zou gaan.”
Dat aanvullend onderwijs in
25 jaar tijd een enorme vlucht
heeft genomen, blijkt uit cijfers
van het CBS. De uitgaven van
huishoudens aan huiswerkbegeleiding,
bijles, eindtoets-
en examentraining voor kinderen
in het voortgezet onderwijs
stegen van 22 miljoen in 1995
tot 290 miljoen in 2019. In het
basisonderwijs werd dat jaar
18 miljoen uitgegeven, terwijl
dat in 1995 nog minder dan een
miljoen was.
Anouk realiseert zich dat ze
bevoorrecht is, want vijf dagen
in de week huiswerkbegeleiding
is niet goedkoop. Toch heeft ze
het er graag voor over, want de
resultaten zijn boven verwachting.
“Zijn schoolprestaties waren
zo goed, dat Melchior begin
dit jaar is overgestapt van havo
naar vwo. Elke dag gaat hij met
plezier naar de huiswerkbegeleiding.
Hij heeft een enorme verandering
doorgemaakt, niet alleen
qua schoolresultaten, maar
ook in sociaal opzicht. Hij is veel
zelfverzekerder geworden, werkt
zelfstandig en gedisciplineerd.
Het klikt ook uitstekend met de
begeleiders, hij bespreekt van
alles en nog wat met hen.”
Er zijn wel gemeenten die (een
deel van) de studiebegeleiding
vergoeden als de ouders het
niet kunnen betalen, maar je
kunt je afvragen of de scholen
zelf niet meer zouden moeten
doen, vindt Helene Poulsen, ook
uit Maastricht en moeder van
twee schoolgaande kinderen.
“In Denemarken, waar ik vandaan
kom, kennen ze het hele
fenomeen huiswerkbegeleiding
niet. Dat ligt aan het andere
schoolsysteem. In Denemarken
gaat een kind met zes jaar naar
school en blijft het tot zijn zestiende
op diezelfde school, waar
het op verschillende niveaus
lessen kan volgen. Ik vind dat
beter. Hier ben je twaalf als je
naar de middelbare school gaat.
Ik herinner me hoe moeilijk ik
het vond om mijn zoon Mikkel
alleen op zijn fi ets te zien vertrekken.
Op je zestiende ben
je net iets meer volwassen, sta
je wat steviger in je schoenen
en kun je beter een keuze voor
je vakkenpakket of je vervolgopleiding
maken.”
“Het zou al helpen als middelbare
scholen de brugklassers
nog meer bij de hand zouden
nemen en hen bijvoorbeeld
beter leren plannen. De overgang
van de basisschool is nu
voor veel leerlingen te groot.”
Dat merkte Helene aan haar
eigen zoon, die op dit moment
in 3 havo zit. “Thuis voerden we
regelmatig strijd als Mikkel weer
eens te laat was begonnen met
leren. Daarom ben ik blij met de
huiswerkbegeleiding die hij nu
krijgt. Het bespaart ons allemaal
een hoop stress.”
Anouk heeft de indruk dat de
middelbare scholen zich hebben
neergelegd bij de groeiende
populariteit van externe huiswerkbegeleiding.
“Ze zijn er
werkbegeleiding.intern wel mee bezig en bieden
bijvoorbeeld in aanloop naar
de toetsweek zelf extra
begeleiding. Maar ik vermoed
dat het vanwege
corona en het lerarentekort
lastig is om nu
nog meer te doen.
Daarom ben ik extra
blij met de huiswerkbegeleiding
van Melchior.
Achteraf had ik het mijn
oudste zoon ook gegund, maar
omdat hij dagelijks met topsport
bezig was, kon daar geen tijd
voor worden ingepland. Ik denk
dat hij er een ander
kind door was
geworden.”
“De overgang van de basis- naar de
middelbare school is nu voor
veel leerlingen te groot”
Melchior Coenen
Mikkel Stijnen