woensdag 22. 12. 2021 AUTO 17
AUTOTEST
Subaru Outback is een welgemanierde boer
soms een te late reactie op de stand
van het gaspedaal. En schakelen
met de peddels achter het stuur resulteert
niet altijd in het gewenste
effect. Dus: gewoon rustig aan doen
en de bak de tijd gunnen om zijn ding
te doen. Dan is het best een soepele
aandrijflijn met een typerende, hese
boxerroffel op de achtergrond. Niet
zuinig, maar ook niets dorstiger dan
de fabrieksopgave. Op een gemengd
traject haalden we zelfs 1 op 12,3 in
plaats van de beloofde 1 op 11,6.
De Outback staat op hetzelfde platform
dat een paar jaar geleden debuteerde
op de hier inmiddels van
de markt gehaalde Impreza. Geen
bijzonder lichte bodemplaat, wel
eentje die heel stijf is. En dat geeft
Subaru de mogelijkheid om de Outback
een prettig onderstelkarakter
te geven. Samen met de ballonbanden
zijn de dempers bovengemiddeld
goed in staat om alles wat zich
onder de auto afspeelt buiten het interieur
te houden. Pas als je veel te
hard een bocht in stuurt, geven de
dempers het op en gaat de massa
aan het rollen en duiken. Normaal
gesproken blijft hij voor zo’n hoge
auto mooi vlak zonder dat het onderstel
te hard is afgeveerd. De besturing
is ook niet overdreven direct,
vraagt wat werk van de bestuurder,
maar geeft daar rust
rondom de middenstand en goede
Subaru Outback 2.5i.
FOTO'S SUBARU
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Op het eerste gezicht zou je de
nieuwe Subaru Outback bijna
verwarren met de gemiddelde
lifestylestation.
Gelukkig heeft hij
z’n avontuurlijke afkomst nog
altijd niet verloochend.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Laten we het slechte nieuws maar
meteen uit de weg ruimen en daarna
zo snel mogelijk doorgaan met wat
verder best een positief verhaal is:
de WLTPtestcyclus
in combinatie
met ons belastingstelsel bezorgt
Subaru onverminderd hoofdbrekens.
De turboloze motoren met
standaard vierwielaandrijving verbruiken
veel en het zit niet in de bedrijfscultuur
om de situatie ook
maar een milliliter benzine rooskleuriger
voor te spiegelen dan hij is.
Zodoende wordt de Outback opgeschreven
voor elke 193 gram CO2 die
hij per kilometer uitkucht, wat resulteert
in een bpmtarief
van 20.510
euro, oftewel een derde van de vanafprijs
die 58.995 euro bedraagt.
Nogal wat voor een 169 pk sterke, opgehoogde
Dsegmentstation
wiens
onmiskenbare talenten in Nederland
nauwelijks toegevoegde waarde
hebben. Zeker eentje waarvoor
we traditioneel termen als agrarisch,
industrieel en instrumenteel
uit de kast trokken. De grote meevaller
is dat die niet meer van toepassing
zijn, zeker niet in de twee
respectievelijk zevenduizend euro
duurdere versies ‘Field’ en ‘Premium’,
waarvan we de eerste gereden
hebben. De Field moet volgens Subaru
een ‘jonger’ publiek aanspreken,
wat waarschijnlijk 55
in plaats van
65plus
betekent. Stoer zijn ze allemaal,
maar de Field nóg meer dan de
andere, met extra details van zwarte
kunststof rondom de spiegels, grille,
mistlampen en dakrails, alsook
zwarte 18inch
wielen en een speciale,
makkelijk afwasbare, synthetische
stoelbekleding. De ‘Premium’
van 65.995 euro voegt daar onder
andere lederen bekleding, schuifdak,
rondom parkeercamera’s, Harman
Kardonaudio
en geïntegreerde
TomTomnavigatie
aan toe. Een
optielijst schittert door afwezigheid,
dus in de nonpremium
Outback
ben je hoe dan ook aangewezen
op navigatie via je mobiele telefoon.
Aardig complet
Het voordeel van een nonexistente
optielijst is dat de standaarduitrusting
– op navigatie na – aardig compleet
is. Elektrisch verstelbare stoelen,
lichtmetaal, automaat, climate
control, sleutelloze toegang, ledverlichting,
parkeersensoren, ruitenwisserontdooier,
achteruitrijdcamera,
vier verwarmde zitplaatsen
en een ware waslijst aan actieve veiligheidssystemen
zijn bijvoorbeeld
inbegrepen. Evenals vierwielaandrijving
en een enorme bak ruimte.
En een interieur waar de laatste
restjes machinekamer inmiddels
wel uit zijn weggewerkt. Een Subaru
zal nooit het toonbeeld van luxe of
modern design zijn, maar zijn binnenste
is nu definitief geen reden
meer om de Outback op voorhand te
diskwalificeren. De grote, onderhoudsvriendelijke
oppervlakken
zijn gebleven, verder is het dashboard
keurig afgewerkt met leer en
voorzien van een groot infotainmentscherm,
waarachter eindelijk
een snel interface schuilt. Omdat
veel boordelektronica zich met het
scherm laat aansturen, maakt de
Outback ook een opgeruimdere indruk.
Omdat alle autogerelateerde
zaken onder één snelkoppeling zijn
gegroepeerd, hoef je er nooit naar te
zoeken. En de echt onmisbare functies,
zoals volume
en temperatuurregeling,
hebben hun fysieke knop
behouden. Over de hoge instap en de
zitpositie op fijne en ruim instelbare
stoelen, ook geen kwaad woord. En
over de ruimte op de achterbank al
helemaal niet. Er is zoveel plek dat
het jammer is dat de Outback geen
verschuifbare achterbank heeft om
er maximaal van te profiteren. Maar
ook zo kun je met de leuning plat al
dik 1800 liter meezeulen. Of nog
meer in een aanhanger van maximaal
2000 kilo.
Relaxt
Haast zul je niet moeten hebben als
je van die optie gebruikmaakt. Helemaal
leeg is de 1641 kilo zware Subaru
al niet te porren om de 0100
in
minder dan 10 tellen af te werken,
dus met volle bepakking en iets aan
de haak moet de 2,5liter
boxermotor
flink aan de bak. In zekere zin is
169 pk en 252 Nm niet eens zo weinig,
maar hoeveel van dat vermogen in
het permanente vierwielaandrijving
systeem plus cvtautomaat
blijft hangen, is de vraag. De hele
auto ademt een relaxte levensstijl,
waar haast maken helemaal niet in
thuishoort. Echt traploos is de cvt
overigens niet meer. De software simuleert
het gedrag van een conventionele
achtbak om te voorkomen
dat de motor te veel toeren maakt.
En dan gaat deze journalist nu zeggen
dat ze het toch beter bij een traploze
versnelling hadden kunnen laten,
of tenminste de keuzemogelijkheid
bieden. Want de fakeversnellingen
brengen alleen maar
onrust in de aandrijflijn, die zoals gezegd
niet bij het karakter van de
auto past. Niet alleen het aangrijpen
bij wegrijden vanuit stilstand kan
beter, ook is er tijdens het rijden
doseerbaarheid voor terug. Hetzelfde
kan niet worden gezegd van het
rempedaal, dat aan de bijterige kant
is, vooral in de stad. Subaru’s Eyesightsysteem
met dubbele camera
is in opgewaardeerde vorm weer
van de partij om samen met een stel
parkeersensoren te voorkomen dat
je brokken maakt. Ook is het systeem
prima in staat om de auto zelf
tussen de wegmarkeringen en op gepaste
afstand achter je voorganger
te houden.
Alles bij elkaar opgeteld blijft zo’n
Outback een innemende verschijning.
Te midden van alle gelikte ‘lifestyle’
wagons
is zo’n echte offroadwaardige
arbeider op zijn minst een
uitgelezen mogelijkheid om je te onderscheiden.
En dankzij zijn aangeleerde
manieren hoef je daar behalve
een flinke financiële investering
eigenlijk niks meer voor op te offeren.
Eindoordeel
De nieuwe Outback is alles waar het
merk Subaru voor staat met veel
praktisch comfort, een solide wegligging
en een dorstige, maar effectieve
aandrijflijn. En voortaan zowaar
ook met de segmentconforme
luxe.
SPECIFICATIES
Subaru Outback 2.5i
Prijs: 58.995 euro
Topsnelheid: 193 km/h
Acceleratie 0100:
10,2 s
Gem. verbruik: 1 op 11,6
CO2emissie:
193 g/km
Brandstofmotor: boxervier,
2498 cm3
Plaatsing: in lengterichting voorin
Max. vermogen: 169 pk (124 kW)/
5500 min1
Max. koppel: 252 Nm/3800 min1
Brandstof: ongelood
Transmissie: CVTautomaat
Aandrijving: vierwielaandrijving