Opgroeien in Limburg 3
Samenwerking kinderopvang, basisonderwijs en het VISTA college
“Spelend leren is een vak,” zegt Martje
Paanakker, algemeen manager bij
Samen Spelen, een organisatie voor
kinderopvang met locaties verspreid
over Maastricht. “Mensen denken soms:
ach, spelen met kinderen, dat is toch
gewoon leuk? Maar tien uur ‘spelen’ is
niet alleen maar leuk, het is een vak. Als
gespecialiseerd pedagogisch medewerker
in de kinderopvang zorg je om
te beginnen voor een veilige omgeving.
Dat is essentieel voor ouders, te weten
dat hun kind veilig is. Je zorgt ervoor
dat kinderen het fijn hebben, maar je
zorgt ook voor een rijk aanbod zodat
het kind zich kan ontwikkelen.” “En daar,’
zegt Machteld Parmentier, projectleider
Werkplekleren bij Vista College, “heb je
dan ook meteen de brug naar het vervolg
van de ontwikkeling van het kind in
het basisonderwijs. En het belang van
het afstemmen tussen kinderopvang en
basisonderwijs.”
Een onnatuurlijke knip
“Leren begint niet pas op de basisschool,”
zegt Bertie Martens, directeur
primair onderwijs bij de stichting Kindante,
die in Zuid-Limburg 28 basisscholen
bestuurt. “Door de onnatuurlijke
knip bij vier jaar lijkt alsof het leren dan
pas begint, terwijl er in de voorschoolse
periode al zoveel plaatsvindt. Je wil
kinderen een ononderbroken ontwikkelingslijn
bieden. Daarom is het van
wezenlijk belang dat opvang en onderwijs
samenwerken.”
Duaal opleiden
Woorden zijn mooi, daden zijn beter.
Wat zijn de plannen? Om te beginnen
kunnen studenten die willen werken in
de kinderopvang of het basisonderwijs
duaal opgeleid worden, zegt Machteld
Parmentier. “Dat wil zeggen dat ze
zowel tot gespecialiseerd pedagogisch
medewerker voor de kinderopvang als
tot onderwijsassistent in het basisonderwijs
opgeleid kunnen worden.”
Bij VISTA college is die keuze nu al
mogelijk. In de doorontwikkeling van de
opleiding staat werkplekleren centraal.
Met werkplekleren wordt bedoeld dat
studenten niet alleen in een leslokaal
zitten, maar echt in en met de praktijk
leren. Bertie Martens van Kindante:
“Samenwerking tussen opleiding en
werkveld betekent dat je vanaf de start
van de opleiding kijkt naar de praktijk.
Hoe ziet de volledige beroepstaak eruit,
wat houdt werken in de praktijk in?
Een student die duaal opgeleid wordt
krijgt na afstuderen bovendien rijker,
afwisselender werk. Aantrekkelijker ook.
Als je ’s ochtends gewerkt hebt in de
kinderopvang, heb je geen knip meer in
je werk. Je kunt gewoon doorwerken als
onderwijsassistent. Dat levert aantrekkelijker
banen op. De samenwerking die
we voorstaan is niet alleen goed voor
het kind, maar ook voor de medewerkers.”
Martje Paanakker: “Als je dit doet,
loop je als Zuid-Limburg voorop. Maar
dat niet alleen: het is ook gewoon leuk
om te doen, het geeft voldoening en
werkplezier.”
Samen oplossen
Je hebt elkaar nodig om de uitdagingen
van deze tijd aan te kunnen – daarover
is geen discussie. Maar wat betekent
dat ‘niet vrijblijvende’ van die samenwerking
precies? Worden er contracten
afgesloten? Martje Paanakker: “Niet
vrijblijvend betekent dat er commitment
is van alle partijen. Dat je, als het lastig
wordt, niet alleen kijkt vanuit je eigen
organisatie, maar samen naar oplossingen
zoekt. Ik geef een voorbeeld. Stel
dat bij een locatie voor kinderopvang
op een gegeven moment nog maar drie
kinderen zijn. Is er dan nog een rijk taalaanbod
voor die kinderen? Dat lijkt me
niet. Met zo weinig kinderen heb je een
probleem. In het verleden keken we dan
vooral vanuit onze eigen organisatie, nu
gaan we praten met de school. Zo kom
je tot oplossingen die goed zijn voor het
kind en aantrekkelijk voor de medewerker.
Het is mooi studenten hierin breed
inzetbaar op te leiden. Dat geeft energie
en draagt bij aan een oplossing voor de
krapte op de arbeidsmarkt.”
De ontwikkelingen in kinderopvang
en basisonderwijs
vragen om een antwoord, zeggen
deskundigen. Zo zullen
veel mensen de plannen voor
kosteloze kinderopvang toejuichen,
maar hoe zit het dan
met de krapte op de arbeidsmarkt?
Die is er, zowel bij de
kinderopvang als in het basisonderwijs.
De ontwikkeling
naar kindcentra waar opvang
en onderwijs samenwerken is
mooi, maar vanzelf gaat dat
natuurlijk niet. In Zuid-Limburg
hebben kinderopvangorganisaties,
stichtingen voor
basisonderwijs en het VISTA
college daarom besloten
intensiever te gaan samenwerken.
En die samenwerking
is niet vrijblijvend, zo wordt
nadrukkelijk vermeld.
‘Goed voor het kind,
goed voor de medewerker’
“Dat levert aantrekkelijker
banen op”
“Dat je, als het lastig wordt,
niet alleen kijkt vanuit je
eigen organisatie”
Tekst: Jules Coenegracht
Beeld: Wendy Boon
Machteld Parmentier, Bertie Martens en
Martje Paanakker